» کشاورزی » تراکتورسازی در جاده خاکی تکنولوژی؛ هنری به نام نیم قرن ایستایی
تراکتورسازی در جاده خاکی تکنولوژی؛ هنری به نام نیم قرن ایستایی
کشاورزی - ویژه

تراکتورسازی در جاده خاکی تکنولوژی؛ هنری به نام نیم قرن ایستایی

۰

در حالی که برخی معتقدند تکنولوژی تراکتور سازی کشور متعلق به ۵۰سال پیش است و برخی دیگر این ادعا را رد می کنند، کارشناسان می گویند مساله مهم بعدی افزایش قیمت تراکتور است که برای کشاورزان قابل قبول نیست.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از بازار، تراکتور به عنوان یکی از اصلی ترین ماشین آلات و تجهیزات بخش کشاورزی در سطح جهانی در حال پیشرفت است و هر سال تراکتورهایی با جدیدترین تکنولوژی های روز در بازارهای جهانی عرضه می شود. به طوری تراکتورهای امروزی دارای سیستم های تکنولوژی پیشرفته ای از جمله GPS (سیستم موقعیت یابی جهانی) هستند که تراکتورها را قادر می سازد به طور دقیق در میدان حرکت کنند. در واقع این سیستم فرآیند موقعیت یابی، رانندگی و کاشت صحیح تراکتور را تسهیل می سازد.

از سوی دیگر حدودا یک دهه است که تراکتورهای خودران وارد عرصه های کشاورزی جهان شده است که با ورود این نوع تراکتورها دیگر نیاز به نشستن فرد به عنوان راننده در اتاقک تراکتور نیست. در واقع کارشناسان بر این باورند که ظهور تراکتور های خودران در شرایطی که غالبا کمبود نیروی کار مساله ای جهانی است می تواند بسیار راهگشا باشد.

تراکتور سازی با تکنولوژی ۵۰ سال پیش ادامه می دهد؟

با این وجود در حوزه تراکتور ایران چالش هایی وجود دارد که برخی معتقدند به دلیل انحصاری است که در تولید و توزیع این ماشین ایجاد شده و نداشتن رقیب باعث شده تراکتور سازی ایران چندان به فکر ارتقای تکنولوژی و کیفیت محصولات خود نباشد. به طوری که «علیرضا الوندی» رئیس سازمان مردم نهاد هکا می گوید: تقریبا ۵۰ سال پیش تکنولوژی تراکتور سازی از کشور رومانی وارد ایران شد و همان را هم ادامه دادند؛ یعنی تکنولوژی جدیدی نیست که از آن استفاده کنند. البته گفته می شود یکسری تراکتور فرگوسن هم آورده اند اما اینکه مونتاژ می شود یا کل موتور و بدنه یا زیرساخت را ایجاد کرده اند که در داخل تولید شود را بنده اطلاع ندارم.

رئیس سازمان مردم نهاد هکا: کشاورزی سود ده نیست و لذا در شرایطی که تراکتور به شدت گران شده است پرداخت بهره های بانکی فعلی برای گرفتن تسهیلات و خرید تراکتور اصلا به صرفه نیست

الوندی افزود: در هر حال باید بپذیریم که استفاده از تکنولوژی های جدید و روز دنیا نیاز به زیرساخت دارد و اگر زیرساختی به وجود بیاید قطعا ساخت ماشین آلات با تکنولوژی روز دنیا هم میسر می شود. با این وجود الان زیرساخت موجود مربوط به تراکتوری است که متعلق به ۵۰ سال پیش است که تراکتور سازی ایران از آن استفاده می کند. در واقع آن چیزی که می دانیم این است که همان تکنولوژی که ۵۰ سال پیش آمده است در اینجا بومی شده است.

وی ادامه داد: با این وجود قیمت تراکتور به شدت گران شده که برای کشاورز با این قیمت های موجود نمی صرفد. چون خود کشاورزی الان در زمینه زراعت و باغبانی سود ده نیست؛ یعنی سود این بخش بسیار کمتر از بهره های بانکی است که کشاورزان می پردازند. از سوی دیگر حتی وقتی برای خرید وام و تسهیلات می دهند بهره های بانکی قابل پرداخت برای کشاورز نیست چون سود دهی به نحوی نیست که قادر به پرداخت به این تسهیلات و بهره های بانکی باشد.

تعطیلی خط تولید تراکتور رومانی طی یک دهه اخیر

از سوی دیگر برخی معتقدند شرکت تراکتور سازی از نظر تکنولوژی طی دو سه سال اخیر شاهد تحولاتی بوده است. «عطالله هاشمی»، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور جزو این افراد است و با رد این ادعا که تراکتور رومانی با تکنولوژی ۵۰ سال پیش هنوز در کشور تولید می شود، می گوید: بیش از ۱۰سال است که خط تولید تراکتور رومانی تعطیل شده است؛ یعنی بیش از ۱۰ سال است که این تراکتور تولید نمی شود و تراکتورها الان فرگوسن و تراکتورهای اروپایی است که تولید می شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور: تکنولوژی تراکتورهای تولیدی داخل تکنولوژی خوبی است و در حال به روز رسانی است ضمن اینکه از نظر تنوع و کیفیت تولیدات این حوزه در شرایط مطلوبی قرار دارد

هاشمی تاکید کرد: البته بنده نمی گویم که این تراکتورها صد درصد در عیار تراکتورهای هلندی، آمریکایی یا آلمانی هستند اما در مجموع الان هم تنوع تولید تراکتورها خوب است؛ یعنی از تراکتورهای کوچک مقیاس تا تراکتورهای بزرگ الان در کشور تولید می شود و تا جایی که بنده اطلاع دارم کارخانه تراکتور سارزی ایران هم به اصطلاح نوسازی شده است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر در این شرکت خطوطی اضافه شده که ایراداتی که پیش از این نسبت به کیفیت تراکتورهای تولیدی گرفته می شد در یک تا دو سال اخیر رفع شده است. به طوری که خبرها حاکی است حتی به کشورهای دیگر محصولات صادر می شود.

وی ادامه داد: با این تفاسیر بنده معتقدم تکنولوژی تراکتورهای تولیدی داخل تکنولوژی خوبی است و در حال به روز رسانی است. ضمن اینکه بر اساس پیگیری ها و آماری که گرفته ایم مشخص شده نسبت به تعداد دستگاه هایی که قبلا تعهد داده بوده اند بیش از آن در بازار تزریق کرده اند.

هاشمی خاطر نشان کرد: با این وجود یک مشکلی که در حوزه تراکتور وجود دارد این است که تراکتور سازی باید با پول کشاورز بچرخد و الان در خصوص تسهیلات خرید تراکتور کشاورزان دچار مشکل هستند. از سوی دیگر تا جایی که بنده مطلع هستم تراکتور سازی نیز برای ارتقای کیفیت خود و عمل به موقع به تعهدات اش در بانک مرکزی و در خصوص باز کردن اعتبارات ارزی مشکل دارند و اعتبارات اعلام شده هم محقق نشده و اینها باعث می شود کارخانه از نظر مالی دچار مشکل شود. با این وجود به نظر بنده از نظر تنوع و کیفیت و عمل به تعهد این شرکت در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

گران تمام شدن تولید قطعات، قیمت تراکتور را بالا می برد

رئیس بنیاد ملی گندمکاران همچنین در پاسخ به این سوال که تولیدات تراکتور سازی چقدر از نظر قیمتی منطقی است گفت: بنده به عنوان یک کشاورز تمایل دارم عوامل تولید از جمله مکانیزاسیون و عامل اصلی که تراکتور است ارزان به دست من برسد. اما بر اساس آنچه ما پیگیری کرده ایم کارخانه تراکتور سازی تولید تعداد زیادی از قطعات را به تولید کننده های داخلی به اصطلاح برون سپاری می کند. این در شرایطی است که تولید قطعه برای قطعه سازان گران تمام می شود در نتیجه این عوامل بر روی افزایش قیمت تراکتور اثر گذاشته و کشاورزان هم از این افزایش قیمت ها شاکی هستند.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/dch8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×