» خودرو » خودروهای مونتاژی در سال آینده گران می‌شوند؟
خودروهای مونتاژی در سال آینده گران می‌شوند؟
خودرو - ویژه

خودروهای مونتاژی در سال آینده گران می‌شوند؟

۰

با افزایش قابل‌توجه تعرفه قطعات خودرو، احتمال افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در سال ۱۴۰۳ و پس از آن دور از انتظار نیست.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت‌نیوز، اجرای مصوبه پیشنهادی اصلاحات تعرفه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ممکن است منجر به افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در سال آینده شود. طبق پیش‌بینی برخی کارشناسان، این مصوبه موجب افزایش قابل‌توجه قیمت خودروهای مونتاژی با داخلی‌سازی ۲۰ الی ۵۰ درصدی خواهد شد.

خودروهایی که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داخلی‌سازی شده‌اند، به‌عنوان خودروی مونتاژی محسوب می‌شوند. این خودروها برای واردات قطعات، سود بازرگانی بین ۴ تا ۱۶ درصد دریافت می‌کنند. اما در مصوبه جدید، خودروهای مونتاژی براساس حجم موتور به دو دسته زیر ۱۵۰۰ سی‌سی و ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی تقسیم شده‌اند. برای دسته اول سود بازرگانی بین ۴ تا ۲۸ درصد و برای دسته دوم بین ۴ تا ۷۱ درصد در نظر گرفته شده و بنابراین سود بازرگانی برای خودروهای بالای ۱۵۰۰ سی‌سی از ۱۶ درصد به ۷۱ درصد افزایش یافته است.

درعمل با این تعرفه ممکن است خط تولید خودروهای بالای ۱۵۰۰ سی‌سی متوقف شود؛ چون بعید است که مشتری قادر به خرید خودرو با تعرفه ۷۱ درصدی باشد. حداقل افزایش سود بازرگانی برای خودرو‌های تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۱۲ درصد و برای خودرو‌های ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۵۵ درصد خواهد بود.؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که تولید خودرو در بخش بالای ۱۵۰۰ سی‌سی دیگر منطقی نباشد.

کاهش تولید با افزایش قیمت خودروهای مونتاژی

در صورت عدم بازنگری تعرفه‌ها توسط وزارت صمت، برخی خودروها از چرخه تولید خارج خواهند شد. احتمال واکنش بازار به این تعرفه‌ها، افزایش شدید قیمت‌هاست و این موضوع با قدرت خرید متقاضیان همخوانی ندارد. گویا این تصمیم‌گیری پس از شکست پروژه‌هایی مانند واردات خودرو در مقیاس انبوه و واردات خودروهای دست‌دوم صورت گرفته است.اکنون عرصه برای تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی تنگ شده و انتخاب‌های مصرف‌کننده داخلی نیز کاهش یافته است. نهادهای حاکمیتی از سال‌ها پیش فعالان اقتصادی را با هدف کنترل قیمت جریمه می‌کنند. بااین‌وجود تعرفه‌های سنگین واردات سیاست‌گذاران را که منجر به تضییع حق مصرف‌کننده می‌شود، نادیده می‌گیرند. از طرفی، طبق بررسی‌ها، متوسط قیمت خودروهای وارداتی ۱.۵ میلیارد تومان بوده است. بنابراین مشخص نیست که اگر قرار بود خودروی اقتصادی وارد نشود، اصلاً چرا سیاست واردات خودرو اجرا شد؟

همچنین خبری از واردات خودروهای دست‌دوم نیست. با وجود اینکه در ابتدا حتی گفته می‌شد که خود مردم با ارز در اختیار خودشان می‌توانند خودروی دست‌دوم وارد کنند، این طرح هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است. اکنون با توجه به مصوبه پیشنهادی اصلاحات تعرفه‌ای واردات قطعات خودرو، این سؤال ایجاد می‌شود که آیا دولت قرار است خودروهای مونتاژی را نیز به سرنوشت مشابهی دچار کرده و آن‌ها را نیز از سبد مصرفی مردم خارج کند؟

لینک کوتاه: https://eco365.ir/ln27

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×