» گفتگو » صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ایران به اندونزی
صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ایران به اندونزی
گفتگو

مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت:

صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ایران به اندونزی

۰

مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت گفت: طی ۳ ماه آینده در ویتنام رایزن بازرگانی مستقر خواهیم کرد و تاسیس مراکز تجاری توسط بخش خصوصی ایران را در آنجا دنبال می‌کنیم.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از دانشجو، کاوه دلیری مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در شرق آسیا ۲ شریک تجاری اصلی داریم، افزود: چین با حدود ۱۵ میلیارد دلار با ما مبادلات تجاری دارد و اندونزی نیز یک میلیارد دلار با ما مبادلات تجاری دارد که ۸۰۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات ما می‌شود.

تنوع بخشی به مقاصد صادراتی

وی گفت: در شرق آسیا دو رویکرد را دنبال می‌کنیم. اول تنوع بخشی به مقاصد صادراتی و سبد صادراتی است. طبیعتا دوست نداریم که این حجم صادراتمان به شرق آسیا، به ۵ کشور خلاصه شود. ما در عین حفظ صارداتمان به این کشورها، بنا داریم بقیه را هم افزایش دهیم. به دنبال تقویت تجارت با ویتنام، اندونزی، مالزی، فیلیپین و تایلند هستیم.

دلیری افزود: در بحث ویتنام ۳ ماه آینده رایزن بازرگانی مستقر خواهیم کرد و تاسیس مراکز تجاری ایران را در آنجا دنبال می‌کنیم که فعلا بخش خصوصی ما در آن کشور‌ها ایفای نقش خواهند کرد. مباحثی مثل موافقتنامه‌ها و توافقات بین این دولت‌ها با خودمان را دنبال می‌کنیم، به عنوان مثال نیز موافقتنامه تجارت ترجیحی است که با اندونزی بسته شد که این موضوع ۱۷ سال در کشور معطل مانده بود و ما آن را در یک ال به نتیجه رساندیم.

ظرفیت تجارت در شرق آسیا بالاست

مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت بیان کرد: بحث موافقتنامه‌های دامی و نباتی و گمرکی است که در حال رصد این موضوع هستیم. اینکه ما می‌گوییم بخشی از تنوع بخشی سبد صادراتی ما می‌تواند در شرق اتفاق بیفتد، علتش آن است که ظرفیت‌های بسیار زیادی برای تجارت در این کشور‌ها وجود دارد که کمتر به آن توجه کرده ایم. ما باید سهم خود را از بد وارداتی این کشور‌ها پیدا کنیم.

وی با اشاره با خام فروشی در سال‌های اخیر ادامه داد: بعضی اوقات تولیدکننده ما باید خودش را در تجهیزات و نوآوری، به روزرسانی کند. وقتی در مورد خام فروشی حرف می‌زنیم، به این علت است که ما فرایند‌های خود را فرآوری نکرده ایم و بخش خصوصی ما باید این توان را در خود ایجاد کند. باید بلوغ تولید و صادرات محور شدن، در شرکت‌ها ایجاد شود. جلوگیری از خام فروشی، فرایند یک شبه نیست. باید بنگاه‌های اقتصادی برای خودشان برنامه داشته باشند و دولت هم با مشوق‌های گوناگون حمایت کند.

صنایع ما باید خود را به روزرسانی کنند

دلیری در پایان اظهار داشت: همیشه در اخبار می‌شنویم که مرکبات درحال خراب شدن است و باغدار ضرر میکند. پتانسیل بسیاری وجود دارد که زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم که این مرکبات را صادر کنیم. اینکه بخش خصوصی یک جا بنشیند و بگوید که دولت باید برای من این کار را بکند، آسیب زاست و باید برای به روزرسانی محصول خودش هم تلاش کند. اگر می‌خواهیم محصول با ارزش افزوده‌ای صادر کنیم، نیاز است که صنعت ما خودش را به روز کند و در این مسئله نیز شرکت‌های دانش بنیان ما بسیار پیش رو‌تر از بقیه بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×