ارزانترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران با چه قیمتی عرضه میشوند؟
با توجه به شرایط اقتصادی و رشد قابلتوجه قیمت خودرو در بازار، بسیاری از خریداران خودرو بهدنبال گزینههایی اقتصادی، کماستهلاک و مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. این گزارش به معرفی و بررسی خودروهای اتوماتیک در بازه قیمتی ۵۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان میپردازد.
به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت نیوز، با افزایش قیمت خودرو در سالهای اخیر و ترافیک سنگین در کلانشهرها، بسیاری از خریداران خودرو به دنبال گزینههایی اقتصادی و مقرونبهصرفه برای استفاده روزمره شهری میگردند.
در این میان خودروهای اتوماتیک ارزانقیمت و کارکرده با بودجهای بین ۵۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان به گزینهای جدی برای استفاده شهری و روزمره تبدیل شدهاند. البته باید پذیرفت که در این بازه قیمتی نباید انتظار امکانات رفاهی یا ایمنی خاصی داشت و اغلب این خودروها از نظر طراحی، فنی و تکنولوژی در سطح متوسط یا پایین بازار قرار میگیرند.
در این گزارش تلاش شده تا با بررسی خودروهای متنوع از برندهای داخلی، چینی و وارداتی نیاز و سلیقههای مختلف پوشش داده شده و گزینههایی برای افرادی که به دنبال خودرویی اتومات، اقتصادی و کمدردسر برای تردد در ترافیک سنگین کلانشهرها هستند معرفی شود.
کوییک اتوماتیک پلاس
کوییک محصول نامآشنای بازار خودروهای داخلی است که نمونه دنده اتومات آن از سال ۱۳۹۷ در خط تولید سایپا قرار گرفت. این خودرو همانند خودروهای چینی از گیربکس CVT استفاده میکند و بنابراین معضلات گیربکس CVT نیز گریبانگیر آن هستند. گیربکس کوییک اتوماتیک پلاس ساخت شرکت پانچ بلژیک است و کیفیت بهتری نسبت به گیربکس برخی از خودروهای چینی دارد.
این خودرو به لحاظ طراحی و کیفیت قطعات در رده متوسطی قرار دارد و هماهنگی گیربکس CVT با پیشرانه M15 عملکرد خستهکنندهای را به نمایش میگذارد. مصرف سوخت اقتصادی، ابعاد کوچک، فرمان برقی و پراکندگی مراکز خدمات پس از فروش ازجمله مزایای انتخاب این خودرو برای رانندگی در ترافیک هستند.
امویام ۵۵۰
امویام ۵۵۰ بین سالهای ۹۴ تا ۹۷ در خط تولید خودروسازان کرمان مونتاژ شد. خودرویی چینی با پیشرانهای توانمند دو لیتری ۱۶ سوپاپ که گیربکس CVT عملکرد آن را تضعیف میکند. این خودرو تعلیق نرمی دارد، اما بنا به مناسبات سالهای تولید و نبود امکانات کمک راننده، تعلیق نرم منجر به ضعف در هندلینگ خودرو شده است.
با توجه به عرضه محدود و توقف تولید امویام ۵۵۰ دور از انتظار نیست که خدمات پس از فروش آن با چالشهایی همراه باشد، اما این خودرو استهلاک کمی داشته و پیشرانه دولیتری با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از برگهای برنده آن به شمار میآیند.
برلیانس H220
برلیانس H220 طی سالهای ۹۴ تا ۹۶ توسط پارس خودرو مونتاژ شد. گرچه این خودرو از امکانات روز ایمنی بهرهمند نیست، اما پلتفرم ایمن و پنج ستاره ایمنی آن از موسسه C-NCAP، برلیانس H220 را در رده خودروهای ایمن بازار خودرو ایران قرار میدهد. گیربکس این خودرو از نوع ۶ سرعته AMT است که بهعنوان گیربکس دستی اتوماتیک شده نیز شناخته میشود. هزینه تعمیر و مصرف این گیربکس بهمراتب از گیربکسهای CVT ارزانتر است.
H220 در زمینه طراحی عملکرد متوسطی دارد و ارگونومی صندلی، رانندگی در مسافتهای طولانی را دشوار میکند. تجربه مصرفکنندگان این خودرو حاکی از مصرف سوخت و دوام مناسب قطعات داخلی آن است، اما تامین قطعات یدکی دشواریهایی دارد که این دشواریهای برای ساکنان شهرهای بزرگ ازجمله تهران به مراتب سادهتر است.
دانگ فنگ H30 کراس
اچسی کراس از سال ۹۴ تا ۹۸ در کارخانه ایران خودرو مونتاژ شد. این خودرو که انتقادات زیادی را در رعایت نکردن هارمونی طراحی به جان خریده، به لطف هماهنگی مناسب گیربکس و موتور و همچنین سیستم تعلیق نرم توجه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.
H30 کراس از یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک آیسین و موتور TU5 ایران خودرو استفاده میکند که به گفته مصرفکنندگان هماهنگی خوبی دارند. صندلیها و فضای داخلی ارگونومی مناسبی ندارند، اما فضای جادار کابین و مونتاژ مناسب بدنه بخشی از عیوب خودرو را میپوشاند.
هیوندای ورنا
ورنا در واقع نسل دوم هیوندای اکسنت است که طی سالهای ۸۳ تا ۹۰ در خودروسازی راین مونتاژ میشد. این خودرو به تناسب سالهای تولید خود، هیچ امکانات بهخصوصی ندارد و شاید تنها برگ برنده آن را بتوان استهلاک پایین و گیربکس اتوماتیک چهار سرعته آن دانست.
تهیه قطعات ورنا نیز دشوار است ، اما دوام فنی مناسب قطعات به کار رفته در این خودرو تا حد زیادی آرامش خاطر رانندگان این خودرو را فراهم میکند.
جیلی GC6
جیلی GC6 از سال ۹۶ تا ۹۸ توسط خودروسازان بم مونتاژ شد و برگ برنده آن را میتوان تریم داخلی دو رنگ، مالتی مدیا لمسی و گیربکس ۴ سرعته جتکو ژاپن دانست.
جیسی۶ نیز مانند سایر رقبا عملکرد فنی متوسطی دارد، اما جعبه دنده اتوماتیک چهار سرعته آن عملکرد نرم و روانی را به نمایش میگذارد. نباید فراموش کرد که خودرو مذکور در رده بندی خودروهای اقتصادی قرار گرفته و گیربکس آن به رغم اصالت ژاپنی از ساختاری قدیمی بهره میگیرد که بخشی از قدرت پیشرانه را تحلیل میبرد.
ام جی ۳
امجی ۳ یک خودرو وارداتی انگلیسی- چینی است که مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ آن حضوری کمحاشیه در بازار خودرو داشتهاند. این خودرو امکانات قابل قبولی مانند کروز کنترل، شش کیسه هوا، دیلایت، اتولایت و سنسورهای باران و فشار باد لاستیک دارد.
گیربکس این خودرو نیز مانند برلیانس H220 از نوع AMT است و بهرغم هزینههای تعمیر پایینتر نسبت به گیربکسهای اتومات، جعبه دنده آن معایبی چون تعویض دندههای خشن همراه با تاخیر دارد.
انتخاب کدام خودرو منطقی است؟
گرچه هیچکدام از خودروهای معرفیشده در این فهرست گزینهای کامل یا بدون نقص به شمار نمیروند، اما هرکدام از خودروهای مذکور بسته به نیاز خریداران میتوانند انتخابی منطقی باشند.
هر کدام از گیربکسهای مختلف مزایا و معایب خاص خود را دارد. گیربکس CVT بهرغم هزینه تولید پایین برای شرکتهای تولیدکننده، تعمیرات آن چالشهای فراوانی داشته و تعمیر و نگهداری از آن هزینه بالایی دارد.
گیربکس AMT گرچه هزینه نگهداری پایینی دارد، اما تعویض دندههای آن نرم و روان نیست و تاخیر در تعویض دندهها اذیتکننده است.
گیربکسهای اتومات به کاررفته در خودروهای ارزان قیمت نیز به دلیل استفاده از تکنولوژیهای قدیمی مقداری از توان تولیدی موتور را به تحلیل میبرند.
در این میان گستردگی خدمات پس از فروش، هماهنگی میان گیربکس و موتور و امکانات رفاهی مسائل مهمی هستند که باید مورد توجه مصرفکنندگان قرار گیرد.
برای ترددهای روزانه در ترافیک کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان داشتن یک خودروی اتوماتیک جمعوجور و کممصرف میتواند آسایش و سهولت بیشتری را برای رانندگان به همراه داشته باشد، اما انتخاب از میان خودروهای یادشده به اولویتهای شخصی و سبک رانندگی مصرفکنندگان بستگی دارد.