» حمل و نقل » از انعقاد ۳۱قرارداد سازمان بنادر تا واردات ۳۳ اتوبوس
از انعقاد ۳۱قرارداد سازمان بنادر تا واردات ۳۳ اتوبوس
حمل و نقل - ویژه

از انعقاد ۳۱قرارداد سازمان بنادر تا واردات ۳۳ اتوبوس

۰

در هفته گذشته اخبار متعددی در حوزه راه و شهرسازی منتشر شد از جمله قرارداد ۵۵ همتی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذار منعقد شد.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از خبرگزاری مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری، گفت: امضای ۳۱ فقره قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور، تجلی‌بخش مشارکت فعال بخش خصوصی در اقتصاد کشور است.

وی افزود: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری فعالیت شبانه‌روزی از سوی مجموعه وزارت راه و شهرسازی آغاز شد و باید با در مسیر و چارچوب متفاوت‌تری گام برداریم و دست یاری به سوی بخش خصوصی دراز کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نگاه به بخش خصوصی، سرمایه‌گذار و مجموعه وزارت راه و شهرسازی، سرمایه‌پذیر است، عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای تحقق آینده‌ای متفاوت به کار خواهیم بست و با همکاری و مشارکت بخش خصوصی در مسیر روشن گام بر می‌داریم.

بذرپاش ادامه داد: تا زمانی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمی‌یابد در حالی که بخش خصوصی به کمک دولت آمده است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

واردات ۳۳ اتوبوس از ابتدای سال

شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: افق طرح جامع حمل‌ونقل کشور ۱۴۱۴ در نظر گرفته شده و اکنون در تمامی حوزه‌های حمل و نقل در دست تهیه است. در این طرح سعی شده به موارد مورد نیاز به‌خصوص شبکه‌های ریلی توجه شود. همچنین از حمل‌ونقل ترکیبی به‌عنوان حمل‌ونقل مؤثر در این طرح استفاده شده و ایجاد مراکز لجستیک نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، واردات تا سقف ۵۰۰۰ اتوبوس پیش‌بینی شده‌است که از این تعداد تاکنون ۳۳ دستگاه وارد شده‌است.

اختصاص ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل کریدورهای ریلی

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص برنامه‌های این شرکت در حوزه ریلی گفت: احداث هزار کیلومتر مسیر ریلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در برنامه توسعه هفتم دیده شده که ۳ هزار و در حال ساخت قرار دارد.

خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است، گفت: این پروژه‌ها شامل خط ریلی رشت – آستارا، چابهار به مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همچنین شیراز به بوشهر است.

وی افزود: این مسیرها در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی ما را حدود دو برابر می‌کند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.

آغاز پروازهای حج عمره از ۱۳ دی سال جاری

به گزارش خبرنگار مهر، شمس‌الدین فرزادی پور مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، گفت: بلافاصله بعد از انجام عملیات حج تمتع، برای پروازهای حج عمره اعلام آمادگی کردیم و بنا به درخواست سازمان حج و زیارت در خدمت مردم برای انجام این فریضه خواهیم بود.

وی افزود: پروازهای حج عمره از ۱۳ دی ماه یا نیمه دوم دی ماه آغاز می‌شود.

فرزادی پور در ادامه گفت: یکی از موضوعات مهمی که در تقویت و توسعه ناوگان هوایی دنبال می‌شود، سرهم کردن هواپیماهای زمینی است که در این راستا ۷ فروند هواپیما در مرحله اجرا قرار گرفت. تا کنون ۲ فروند هواپیمای (ATR) وارد چرخه عملیاتی شده و سومین هواپیما هم در حال ورود است تا ۲۵ روز آینده وارد چرخه می‌شود. ۴ فروند دیگر در مرحله تأمین قطعات است و سفارش گذاری شده که به محض تأمین قطعات امیدواریم تا پایان سال وارد چرخه شوند.

وی گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد که هر هواپیمایی که استانداردهای مورد نیاز برای ارائه خدمات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را داشته باشد، وارد چرخه کند.

ورود تجار به شهر فرودگاهی امام خمینی

به گزارش خبرنگار مهر، سعید چلندری مدیرعامل فرودگاه امام خمینی (ره) در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته در نشستی خبری، در خصوص حضور تجار در این فرودگاه، گفت: در گذشته تجار و بازرگانان رغبتی به حضور در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نداشتند در صورتیکه چهار هزار هکتار از وسعت ۱۴ هزار هکتاری فرودگاه امام در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قرار دارد.

وی ادامه داد: درآمدهای شهر فرودگاهی امام در دولت سیزدهم نسبت به پیش از آن ۴.۵ برابر شد و سال آینده این افزایش به هشت برابر خواهد رسید.

چلندری از درخواست بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری تجار و سرمایه‌گذاران برای حضور در این کلان‌شهر فرودگاهی خبر داد. در اکثر فرودگاه‌های بزرگ جهان پروازهای داخلی و خارجی به طور همزمان انجام می‌شود.

چلندری گفت: روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود. این فرودگاه ظرفیت و کشش بیش از این میزان پرواز را ندارد. در ترمینال جدید که در فاز دوم شهر فرودگاه امام اجرایی می‌شود، انجام پروازهای داخلی و خارجی پیش بینی شده است.

ساخت ۵۰ فروند کشتی مسافری داخلی

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد شناورهای مسافری، گفت: تاکنون ۵۰ فروند کشتی مسافری به منظور تکمیل شناورهای مسافری تخصیص داده‌ایم که مقرر شد وزارت صمت کشتی سازها را انتخاب کند تا با وجوه اداره شده سازمان بنادر و با سود صفر درصد این ۵۰ فروند را با استفاده از توان داخلی کشتی سازان بسازیم و آماده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص لایروبی خلیج گرگان، گفت: خلیج گرگان اواخر سال گذشته در حال از بین رفتن بود و بندر ترکمن حدود ۱۵ سال خشک شده بود. البته تاکنون با حضور رئیس جمهوری در این منطقه یک میلیون و ۴۶۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام و کانال آشوراده کاملاً باز و بندر ترکمن احیا شده است. بر این اساس هم آب قابل توجهی از دریا به سمت این خلیج گسیل شد.

رشد ۳۳ درصدی ترانزیت کشور

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (۲۷ آذرماه) در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره اینکه، گفت: رشد و توسعه ترانزیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای مهم کشور در وزارت‌راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. بلافاصله یک نقشه کلان به نام «ایران‌راه» در این وزارتخانه طراحی و دنبال شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: حرکت ما در سمت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری راه‌های مواصلاتی حمل و نقل دریایی، جاده‌ای، هوایی و ریلی اختصاص دادیم. البته در یک برنامه جامعه باید پروژه‌ها را تعریف کنیم. وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های در دستور کار قرار می‌گیرد که نقشه پیشرفت کشور باشد. یکی از کلیدی‌ترین متولی‌ها در راستای توسعه کشور این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در راستای اتمام پروژه‌ای گذشته، پروژه‌ای جدید برای تکمیل ایران راه در دستور کار قرار دادیم و در حال مذاکراتی بین‌المللی برای بازگرداندن جایگاه ایران در حمل و نقل جهان هستیم. البته علاوه بر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل باید نرم افزار و سخت افزار این مسیر را توسعه دهیم تا مسیر انتقال کالا و مسافر را هموار کنیم.

این مقام مسئول افزود: از سال گذشته تا به امسال شاهد رشد ۳۳ درصدی در بخش ترانزیت کشور بودیم، مرزهای کشور محل عبور و مرور کامیون‌داران است نه جای توقف این موضوع در تمام مذاکرات بین‌المللی مطرح شده که تردد در مرزها تسهیل گردد. متأسفانه امروزه امکان پذیرش کالاهای حجم بالا را نداریم که باید هرچه سریع‌تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

آغاز طرح ریلی رشت – آستارا تا یک ماه و نیم آینده

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت به آستارا و عملیات اجرایی آن گفت: طراحی‌های این پروژه دارد تمام می‌شود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با توجه به موافقتنامه بین دو کشور، امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماه‌ونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیماً به جمهوری آذربایجان وصل می‌شویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا از طریق ریل به بندرعباس می‌آییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که می‌تواند نقش عمده‌ای را در کریدور شمال جنوب ایفا کند.

افندی‌زاده با بیان اینکه پروژه رشت آستارا طبق برنامه پیش می‌رود، گفت: بعد از اینکه موافقتنامه در اردیبهشت ماه امضا شد، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و ما طبق برنامه‌ای که داریم، تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ توافق اجرایی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، صورت می‌گیرد و طراحی‌ها از سال بعد آغاز می‌شود. البته در این پروژه علاوه‌بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقمند است، چون مسیری که انتخاب شده به‌نفع دو کشور است.

زمین، بازیگر نقش اصلی در ساخت مسکن

فرشاد ایلاتی کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه «زمین» عامل اصلی قیمت بالای مسکن به شمار می‌آید، گفت: قیمت مسکن از سه جز اصلی تشکیل شده که مهم‌ترین بخش آن قیمت «زمین» است. بخش دوم به قیمت مصالح ساختمانی مربوط می‌شود و بخش سوم به سود سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد.

این کارشناس مسکن در ادامه تاکید کرد: «زمین» در کلان‌شهرها به خصوص در استان تهران سهم ۷۰ درصدی در قیمت تمام شده مسکن دارد. که در البته ناگفته نماند برخی مناطق در استان تهران وجود دارد که سهم زمین حدود ۹۰ درصد است. طبق محاسبات هزینه مصالح و غیره را در ساخت مسکن حدود ۱۰ درصد است؛ در نتیجه زمین بازیگر نقش اصلی در قیمت تمام شده است.

وی علت گرانی زمین را عدم توسعه افقی شهرها عنوان کرد و گفت: دولت باید به جای اینکه شهرها را به سمت ساخت افقی توسعه دهد بالعکس به سوی تراکم و ساخت آپارتمان‌های بلند مرتبه گام برداشته است. افزایش ساخت طبقات در اولین مرحله نقش تعیین کننده‌ای در قیمت زمین خواهد داشت به طور مثال زمینی که گنجایش ساخت یک مسکن دو واحدی را دارد، مجوز یک آپارتمان ده واحدی را صادر می‌کنند که منجر به افزایش قیمت «زمین» می‌شود.

ایلاتی ادامه داد: نحوه مدیریت شهرداری‌های در حوزه ساخت مسکن مناسب نیست. شهرداری‌ها برای تأمین منبع درآمدی به هزینه ساختمانی وابسته شدند که آغاز به فروختن تراکم مازاد کردند که موجب افزایش سهم زمین در قیمت شده مسکن شده است.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/hedd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×