» اخبار » افزایش تورم آذر به دلیل افزایش قیمت خوراکی‌ها بود
افزایش تورم آذر به دلیل افزایش قیمت خوراکی‌ها بود
اخبار - ویژه

افزایش تورم آذر به دلیل افزایش قیمت خوراکی‌ها بود

۰

وزیر اقتصاد گفت: هدفگذاری تورم نسبت به پیش بینی دولت افزایش یافت و وزارت جهاد نیز تلاش کرده تا مساله را از طریق واردات موقت حل کند.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اقتصاد آنلاین، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: هدفگذاری ستاد اقتصادی و تیم اقتصادی دولت برای سال ۱۴۰۲ متمرکز بر انضباط بخشی بر حوزه مالی دولت اعم از ایجاد ثبات در بازار ارز و ایجاد انضباط در مالیه دولت و کاهش کسری بودجه های دولت است و در مجموع کم کردن قدرت موتورهای ایجاد تورم در اقتصاد ایران که چند سالی است که مستمرا بلایای جدی را ایجاد کرده است.
وی افزود:در کنار این اقدامات کمک به تسهیل کسب و کارها و پیش بینی پذیر نمودن اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است؛ این در حالی است که موضوع تورم نیازمند توجه جدی است.

کاهش تورم؛ برنامه بانک مرکزی 

به گفته خاندوزی، در حوزه تورم کاهش نرخ تورم به عنوان یک برنامه اصلی در صدر پیگیری ها از بانک مرکزی و سایر دستگاههای موثر در افزایش قیمتها قرار گرفته و سیاست های معطوف به کنترل تورم اعم از ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ رشد نقدینگی در ۱۰ ماهه اخیر به شکل مستمر از سوی ستاد اقتصادی و شخص معاون اول رئیس جمهور پیگیری می شده است که ثمرات کنترل نقدینگی آن را شاهد هستیم؛ به نحوی که در آذرماه شاهد هستیم که ۰.۷ درصد تورم نسبت به آبان افزایش یافت که ناشی از مشکلات سمت هزینه ای چند قلم کالای خاص به ویژه کالاهای خوراکی است و مشخصا سهمی که در اختلال در تولید گوشت قرمز ایجاد شد، منجر به این گردید که افزایش تورم خوراکی ها به بیش از ۴ درصد در آذرماه برسد.

وی افزود: این مساله باعث شد که هدفگذاری تورم نسبت به پیش بینی دولت افزایش یافت و وزارت جهاد نیز تلاش کرده تا مساله را از طریق واردات موقت حل کند و ماهانه ۶ هزار تن برای گوشت گرم و حدود ۸۰۰۰ تن گوشت منجمد برای تامین بازار گوشت قرمز وارد بازار شد که کمک می کند این اختلال موضعی هم، در ماههای آینده مرتفع شود تا از این ناحیه هم شاهد اثر منفی بر هدفگذاری تورم نباشیم.

وی افزود: بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در پاییز امسال به ۷.۶ درصد کاهش یافته که کمترین نرخ بیکاری در دو دهه گذشته است و البته همزمان با این نرخ، نرخ مشارکت ۰.۵ واحد درصد افزایش یافته که حاکی از افزایش مشارکت جمعیت فعال کشور است.

این در حالی است که بیکاری فارغ التحصیلان به ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است که یک واحد درصد در یکسال اخیر داشته است و اشتغال ناقص به ۸.۱ درصد کاهش یافته است و اشتغال در بخش های مختلف خدمات و صنعت نیز نسبت به پاییز سال قبل حاکی از افزایش است.

خاندوزی در خصوص رشد اقتصادی کشور نیز گفت: در شاخص رشد اقتصادی بر اساس آمار بانک مرکزی در نیمه اول سال جاری ۴.۷ درصدی بوده است که با وجود رشد ۳ درصدی سال گذشته، حفظ نرخ رشد در ۶ ماهه سال جاری نشانگر این است که مسیرهای ایجاد ارزش افزوده و تولید در بخش های کشور در نیمه اول امسال بهتر از سال قبل است.

وی افزود:رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۳.۶ درصد بوده و یک درصد از رشد ۲.۶ درصدی نیمه اول سال گذشته بیشتر است که در زیرمجموعه های صنایع و معادن رشد اقتصادی ۶ ماهه امسال ۳.۸ درصد، خدمات ۴.۲ درصد است. نرخ رشد با نفت و بدون نفت روند رو به رشد شش ماهه نخست سال قبل را ادامه داده است و بر خلاف برخی ادعاها، چون این رشد همراه با کاهش بیکاری و افزایش اشتغال کشور بوده رشد باکیفیتی به شمار می رود و فقط بخش هایی که حائز درآمد هستند بدون ایجاد اشتغال، رشد نکرده اند بلکه همزمان با رشد اقتصادی تعداد شاغلان هم افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بنا بر امار بانک مرکزی در نیمه اول سال ۴.۵ درصد رشد داشته و ادامه روند سال ۱۴۰۱ در سال جاری را نیز شاهد هستیم. این در حالی است که دهه ۹۰ دهه ای بود که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور -۴۷ درصد بود که از دام سرمایه گذاری های منفی و صفر در سال ۱۴۰۱ و امسال عبور کردیم و امیدواریم این مساله با اقداماتی از جمله کمک به تامین مالی تولید در نیمه دوم سال جاری که البته دغدغه تولیدکنندگان هم هست در کنار تحقق پروژه های عمرانی کشور عملکرد بهتری را به ثبت رسانیم.

وی اظهار داشت: گزارش تخصیص پروژه های عمرانی دولت در نه ماهه حکایت دارد که بر اساس اعلام خزانه داری، تا پایان آذر امسال ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

خاندوزی گفت: ۸۷ هزار میلیارد تومان در ۲ ماهه اخیر به عنوان اعتبارات عمرانی تزریق شده است. این در حالی است که برخی مطرح می کنند که چرا آمار رشد اقتصادی در مرکز امار و بانک مرکزی متفاوت است؛ این دغدغه چندین دهه ای اقتصاد ایران است و با اختلاف مراجع آمار رسمی کشور مواجه هستیم که دلیل آن هم، روش شناسی است.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/6hk9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×