» خودرو » بازار خودرو در خواب عمیق است
بازار خودرو در خواب عمیق است
خودرو - سردبیر

بازار خودرو در خواب عمیق است

۰

رئیس اسبق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران بیان کرد: بازار خودرو بلاتکلیف است و منتظر نتیجه‌ مذاکرات مانده است و به آن صورت مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد، عرضه ضعیف است و خریداری هم در بازار نیست.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اقتصاد آنلاین، سعید موتمنی، رئیس اسبق اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درخصوص وضعیت بازار خودرو گفت: بازار خودرو به خواب عمیق رفته و در هفته‌ای که گذشت اصلا خبری در بازار نبود. از چهارشنبه هفته گذشته به این‌ طرف، بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و به آن صورت خرید و فروشی انجام نمی‌شود و مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد. معامله در بازار خیلی ضعیف است و قیمت‌ها تقریبا ثابت مانده‌اند.وی افزود: بازار خودرو بلاتکلیف است و منتظر نتیجه‌ مذاکرات مانده است و به آن صورت مراجعه‌کننده‌ای وجود ندارد، عرضه ضعیف است و خریداری هم در بازار نیست.

موتمنی ادامه داد: در هر صورت ممکن است موفقیت مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای اول، اثر روانی خودش را بگذارد و قیمت‌ها کمی پایین بیاید، اما بعد از آن مشخص نیست که چه اتفاقی بیفتد و به سیاست‌های اقتصادی دولت بستگی دارد. در سال گذشته، آن‌طور که باید ثبت سفارش خودروهای وارداتی انجام نشده است و از طرف دیگر هم عرضه خودروهای داخلی، ضعیف است. در این یکی دو ماه، محصولات سایپا و ایران‌خودرو چه خودروهای مونتاژی و چه داخلی، آن‌طور که باید به بازار عرضه نشده است.

وی گفت: نمی توان به طور دقیق گفت که در صورت موفقیت در مذاکرات قیمت خودرو چقدر پایین می‌آید. فکر نمی‌کنم قیمت خودرو خیلی پایین بیاید. ممکن است در روزهای اول اثر روانی خودش را بگذارد و چند درصدی کاهش پیدا کند، اما در ماه‌های بعد دوباره بالا می‌رود؛ چرا که نرخ تورم در کشور بالا است و زمان می‌خواهد تا اوضاع اقتصادی ما بهبود پیدا کند.

به گفته موتمنی، نرخ تورم بالا است، هزینه‌ها بالا رفته و قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا کرده است. همه‌ی این‌ها دست به دست هم داده‌اند و باعث شده تمام بازارها از جمله خودرو در یک خواب عمیق فرو برود.

وی توضیح داد: از طرف دیگر در عرضه خودروهای داخلی محدودیت وجود دارد که علت آن انحصار است. تا زمانی که انحصار در بازار خودرو وجود دارد نباید انتظار داشته باشیم خودروسازان بیشتر از نیاز بازار خودرو عرضه کنند. آن‌ها همیشه بازار را مدیریت می‌کنند، چون خودروهایی که تولید کرده‌اند را قبلا پیش‌فروش کرده‌اند و نمی‌خواهند کسانی که خودرو پیش‌خرید کرده‌اند بفهمند که قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، مردم برای گرفتن پول‌شان اقدام می‌کنند و شرکت‌ها نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد؛ بنابراین بازار را مدیریت می‌کنند.

موتمنی گفت: از حدود ۲۵ فروردین به بعد باید خودرو به بازار عرضه می شد، اما خودروسازان چه در محصولات ارزان‌قیمت سایپا و چه در محصولات گران‌قیمت ایران‌خودرو، بسیار ضعیف عمل کرده اند.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: با وجود این که قیمت دلار به کانال ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسید، اما بازار خودرو هیچ واکنشی نشان نداد، چرا که سال گذشته عرضه‌ خودروهای وارداتی زیاد شده بود. در سال ۱۴۰۲ به اندازه‌ کافی ثبت سفارش خودروهای وارداتی انجام شده بود و همین مسئله روی بازار خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۳ تاثیر گذاشت.

موتمنی گفت: تحت‌تاثیر همین موضوع هم بود که خودروهای داخلی آن‌چنان افزایش قیمتی نداشتند و حتی برخی خودروهای وارداتی تقریبا هم‌قیمت خودروهای مونتاژی شده بودند.

این کارشناس بازار خودرو گفت: از فروردین تا اسفند سال گذشته، شاهد ۲۰ تا ۲۳ درصد افزایش قیمت خودرو بودیم که در مقایسه با نوسانات اکثر کالاها که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بود، کمترین نوسان را خودرو داشت.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/3y2j

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×