» حمل و نقل » بی رحم ترین پروژه تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور
بی رحم ترین پروژه تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور
حمل و نقل

راه آهن رشت آستارا

بی رحم ترین پروژه تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور

۰

راه آهن رشت آستارا بی رحم ترین پروژه اقتصادی، امنیتی و محیط زیستی تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور، لقب خواهد گرفت و باید متوقف و از مسیرهای جایگزین موجود استفاده شود.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تین نیوز، مدیر مهندسی پروژه های عمرانی، معدنی و پدافند غیرعامل گفت: به مسئولان، مشاوره غلط داده اند، مسیر راه آهن رشت آستارا در مقایسه با مسیر دریایی موجود، ۳۰ درصد ارزان تر نیست بلکه ۱۰۰ درصد گران تر است.

محمدرضا حدادی کارشناس حوزه اقتصاد در یک نشست تخصصی با موضوع ترانزیت همچنین با بیان این که هشت مسیر ریلی، جاده ای و دریایی در شمال ایران برای عبور بار روسیه به جنوب شرق آسیا و هند، وجود دارد و هم اکنون در حال استفاده است، افزود: پس از جنگ اوکراین روسیه از این مسیرها استفاده می کند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: راه آهن رشت آستارا بی رحم ترین پروژه اقتصادی، امنیتی و محیط زیستی تاریخ ۴۰ ساله اخیر کشور، لقب خواهد گرفت و باید متوقف و از مسیرهای جایگزین موجود استفاده شود.

او  با تاکید بر این که مهندسی ارزش ابتدا باید برای چرایی احداث پروژه رشت آستارا صورت پذیرد نه برای چگونگی احداث پروژه، عنوان کرد: اخذ وام ارزی صادراتی خارجی(قرض) برای پروژه ریالی راه آهن رشت آستارا، ضربه به امنیت اقتصادی کشور است.

حدادی در این سخنرانی مشکلات این پروژه را به شرح زیر برشمرد:

۱ – به مسئولیان مشاوره غلط داده اند، برخی مسئولان اعلام می کنند که در صورت عبور بار روسیه یا اروپا (سن پترزبورگ یا فنلاند) از مسیر راه آهن رشت آستارا و انتقال به هند، هزینه ها ۳۰ درصد نسبت به مسیر دریایی فعلی کاهش پیدا می کند که این موضوع واقعیت ندارد و واقعیت این است که مسیر راه آهن رشت آستارا نسبت به مسیر دریایی فعلی، حداقل ۱۰۰ درصد گران تر است و در دنیا قیمت تمام شده حرف اول و آخر را می زند و موضوع زمان را با برنامه ریزی دقیق تر و انجام سفارشات زودتر حل کرده اند و یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری روسها و هندی ها و اروپایی ها هم همین مطلب می باشد .

۲ – ریشه یابی و دلایل اصلی توقف پروژه های کلنگ زنی شده در کشور

۳- مسئولان از عبارت « پروژه راه آهن رشت آستارا با دستور مقام معظم رهبری است » پرهیز کنند چون اولویت بندی پروژه ها با دولت است و مقام معظم رهبری فقط سیاست های کلان رو ابلاغ می کند مثلا می فرمایند توسعه روابط با همسایگان یا خیلی بخواهند ریزتر شوند، می فرمایند توسعه کریدورهای شمالی جنوبی. نسبت دادن کلنگ زنی رشت آستارا به حضرت آقا، خطای راهبردی است و باید اصلاح و بر اساس واقعیت ها حرکت شود.

۴ – برخی خبرگزاری ها و رسانه ملی باید نظر منتقدان به راه آهن رشت آستارا را نیز منعکس کنند تا مسئولان ردیف یک کشور تمام نقطه نظرات را دریافت کرده باشند تا بهترین تصمیم به نفع توده مردم گرفته شود.

۵ – با توجه به وجود مسیرهای جایگزین، نیازی به احداث راه آهن رشت آستارا نیست و کریدورهای مختلف معرفی گردید.

۶ – راه‌ آهن رشت آستارا در مسیر کریدور صادرات و واردات نیست. آستارا یک مرز ۱ تا ۲ درصدی در بحث ترانزیت و صادرات و واردات کشور است و نباید راه آهن رشت آستارا ساخته شود.

۷ – راه آهن رشت آستارا ۱۶۰ کیلومتر طول دارد ولی باید معادل ۷۰۰ کیلومتر هزینه بکنیم و در انتها باری هم عبور نخواهد کرد و فقط منابع کشور هدر می رود و محیط زیست و کشاورزی و معماری شهرسازی روستاها و شهرها نابود می شود.

۸ – اگر پروژه راه آهن رشت آستار کلنگ بخورد قطعا متوقف می شود باید مسئولان بر اساس نقطه نظرات کارشناسی حرکت کنند نه فقط بر اساس وعده های مدیریتی. وزارت راه به وزارت نیرو  فشار می آورد که مسیر دکل های برق  در جنگل گیسوم جابجا شود که مورد تایید وزارت نیرو نیست.

۹ – مجامع علمی باید در مرحله پیدایش پروژه ها و قبل از کلنگ زنی ورود کنند و با تبیین اقتصادی امنیتی محیط زیستی نگذارند منابع کشور هدر برود.

۱۰ – اختلاف فاحش وعده مسئولان با نظر کارشناسان در پروژه رشت آستارا باعث توقف پروژه می شود

۱۱ – چرا تجارب تلخ گذشته قطار سریع السیر تهران قم اصفهان را می خواهیم در راه آهن رشت آستارا تکرار کنیم.

۱۲ – وقتی برای راه آهن رشت آستارا از روسیه قرض می گیریم نباید از ادبیات سرمایه گذاری روس ها استفاده کنیم

۱۳ –  نمایندگان مجلس که فشار می آورند تا پروژه ای کلنگ بخورد آیا فکر می کنند به نفع مردم منطقه کار کرده اند؟

۱۴ – حدود یک میلیارد تن بار در سال در کشور جابجا می شود، چرا برای ۲ میلیون تن بار ترانزیتی ریلی چند صد هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی مردم پروژه کلنگ می خورد، اگر منابع وجود دارد چرا این منابع به بخش مسکن و تولید داده نمی شود.

۱۵ – پروژه ها باید برای نیاز توده مردم تعریف شود نه فقط برای انجام امور بازرگانی یا پیمانکاری موقت برای قشر محدودی از جامعه

۱۶ –  رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس خانم دکتر رفیعی که قبلا اعلام کرده بود راه آهن رشت آستارا نقشه ویرانی تنها جنگل جلگه ایران است که این موضوع مورد تایید است.

۱۷ –  تجربه نشان داده است پروژه هایی که بیش از حد در موردشان تبلیغ می شود یا بیش از یک دوره ریاست جمهوری طول می کشد،  این پروژه ها از ابتدا توجیه فنی اقتصادی امنیتی محیط زیستی نداشته اند و فقط با ابزار تبلیغ و رسانه پیش می رود

۱۸ – نقش مجامع علمی در تعریف پروژه های کشور باید مورد توجه قرار بگیرد

۱۹ – چرا در پروژه راه آهن رشت آستارا فقط مسئولان مصاحبه می کنند و وعده می دهند؟ مشاور پروژه  که چند میلیارد پول گرفته باید توضیح بدهد. اگر احیانا دو سال بعد پروژه متوقف شد یا مشخص شد که اشتباه یا عددسازی صورت گرفته، رتبه شرکت مشاور باید باطل شود. همان طور که اگر یک پزشک اشتباه جراحی کند و مریض بمیرد، پروانه نظام پزشکی او باطل می شود در پروژه های کشور هم باید این طور عمل شود. اعداد درشت و موضوع هدر دادن چند صد همت از منابع ملی مطرح است. اکنون چه کسی پاسخگوی خسارات قطار سریع السیر تهران قم اصفهان است؟  متاسفانه مسئولان وعده می دهند و می روند این مردم هستند که باید خسارات را متحمل بشوند فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری جهت کلنگ زنی پروژه ها در کشور باید تغییر کند.

۲۰ – تهدیدات زیست محیطی و ایجاد گیلان شمالی جنوبی و تهدیدات اجتماعی تملک مطرح است.

۲۲ – گره زدن ترانزیت کشور به تصمیمات کشور آذربایجان خطای راهبردی است و آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی این موضوع را می پذیرد؟

۲۲ – آیا مجلس تایید می کند دولت برای کلنگ زنی پروژه جدید رشت آستارا قرض بگیرد؟ مگر مجوز مجلس به دولت برای قرض گرفتن، فقط برای تکمیل طرح های نیمه تمام نبود؟ مجلس بعدی یا دولت بعدی یا مسئولان بعدی هم می پذیرند؟

۲۳ – اخذ وام صادراتی خارجی، تهدیدی بزرگ و غیرقابل جبران، برای امنیت اقتصادی ایران است. راه آهن رشت آستارا به نام ترانزیت به کام شرکت های صادر کننده کالا و خدمات به ایران است. اخذ وام صادراتی ۱.۶ میلیارد دلاری از کشور روسیه برای احداث راه آهن رشت آستارا یعنی اینکه ابتدا ایران باید معادل ۱۵ درصد عدد وام مورد نظر که  حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان می شود را نقدا باید به حساب شرکت واسط روسی، واریز کند تا این شرکت واسط، کالا و خدمات از کشور روسیه به ایران صادر کند و پس از چهار سال، ایران باید اصل و سود هزینه کالا و خدمات را طی قسط بندی مشخص به شرکت روسی پرداخت نماید و بازپرداخت هزینه کالا و خدمات را باید دولت ایران تضمین و پرداخت کند چه بار ترانزیت عبور کند یا نکند چه پروژه طی چهار سال ساخته شود یا نشود.

۲۴ –  محل تامین ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش پرداخت ایران به شرکت روسی و محل تامین حدود ۴ تا ۶ هزار میلیارد تومان برای تملک مسیر  هنوز اعلام نشده و بعید است این منابع وجود داشته باشد که در شرایط اقتصادی کشور این گونه قراردادها به ضرر منافع ملی است و احداث راه آهن رشت آستارا با وام صادراتی خارجی یا تهاتر نفت که هر دو از محل درآمدهای نفتی تمام مردم ایران است خطای راهبردی است.

۲۵ – برخی مسئولان صرفا به دنبال کلنگ زنی ابرپروژه ها هستند ولی نیاز مردم حداقلی و کوچک است.

۲۶ – راه آهن رشت آستارا جزو پروژه های پس ران کشور است و باید متوقف شود.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/lrg2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×