» اخبار » تنها ۵ محور ریلی توجیه اقتصادی دارند!
تنها 5 محور ریلی توجیه اقتصادی دارند!
اخبار - حمل و نقل

تنها ۵ محور ریلی توجیه اقتصادی دارند!

۰

در حالی که آمارهای رسمی حکایت از رشد ۱۶.۲ درصدی تلفات تصادفات رانندگی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد، کارشناسان حمل و نقل معتقدند یک راهکار کاهش خسارات حوادث رانندگی که معادل ۶ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریبا برابر کل درآمد زیر بخش جاده ای و محور ریلی است، تغییر حمل و نقل مسافری و باری از جاده به راه آهن است.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تین نیوز، در حالی که آمارهای رسمی حکایت از رشد ۱۶.۲ درصدی تلفات تصادفات رانندگی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد، کارشناسان حمل و نقل معتقدند یک راهکار کاهش خسارات حوادث رانندگی که معادل ۶ درصد تولید ناخالص داخلی و تقریبا  برابر کل درآمد زیر بخش جاده ای و ریلی  است، تغییر حمل و نقل مسافری و باری از جاده به راه آهن است.

به گزارش تین نیوز ، محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل در جمع متخصصان این شبکه خبری گفت: یکی از راهکارهای کاهش قابل ملاحظه کشته های حوادث رانندگی، انحراف حمل مسافر و حتی بار از جاده به راه آهن است.

وی افزود: از جمله راه های دسترسی به این هدف، ایجاد جاذبه روزآمد برای هدایت بار از جاده به راه آهن و همچنین افزایش سرعت قطار به میزانی است که مسافر جاده ای از سفر با خودروی شخصی پراید، پژو و یا شاسی بلند خود، حتی هواپیما صرفنظر کرده  و جذب راه آهن شود.

او عنوان کرد:  همه محورها ریلی نیستند و بعضی محورهای شریانی و شریانی خاص با تقاضای انبوه، مستعد احداث قطار تندرو تا حدود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت با هزینه مناسب هستند.

علیخانی ادامه داد:  این محورها جایگزین پروژه هایی خواهد شد که بار و مسافر درحد راه آهن ندارند اما با فشارهای مختلف و با توهم بار ترانزیت و یا رقابت‌ های استانی و غیر آن ساخته می‌ شوند و پس از احداث آه می برند و ناله بر می گردانند.

او گفت: به جز راه آهن های بافق بندرعباس، مشهد بافق، تهران قم، مشهد سرخس و میانه تبریز به جرات راه آهن موجه دیگری احداث نشده و یا در دست احداث نداریم (البته بیشتر محورها باری و کمتر مسافری).

این کارشناس افزود: راه آهنی که اثرگذار باشد و تقاضای مسافر درخشان داشته باشد نیز نداشته ایم یا نساخته ایم و در دست احداث هم نداریم.

علیخانی عنوان کرد: در بهسازی ها، دوخطه کردن را آهن تهران مشهد فراتر از هزینه اندک خود اثرگذار بوده و همانطور که بیان شد بیشتر پروژه های اجرا شده با اهداف باری ‌کمتر مسافری احداث  شده و در خصوص انحراف حمل مسافر از جاده به راه آهن موثر نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×