» خودرو » تولید خودرو توسط زر ماکارون به کجا رسید؟
تولید خودرو توسط زر ماکارون به کجا رسید؟
خودرو - ویژه

تولید خودرو توسط زر ماکارون به کجا رسید؟

۰

بیش از دو سال از وعده مدیرعامل زر ماکارون برای پیوستن به صنعت خودروسازی می‌گذرد، اما هنوز خبری از آن نیست. با پیگیری‌های تجارت‌نیوز مشخص شد که زرماکارون در حال انجام اقدامات مربوطه جهت آغاز تولید خودروست.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت نیوز، از چند سال پیش زمزمه‌های آغاز تولید خودرو توسط گروه غذایی زر (زر ماکارون) شنیده  می‌شد، اما در نهایت مرتضی سلطانی، مدیرعامل این شرکت در تیر ماه ۱۴۰۱ توضیحاتی بابت تولید خودرو توسط زر ماکارون ارائه کرد.او در ابتدا اعلام کرد: همان‌طور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگ‌ترین طرح حوزه شیرینی و شکلات را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی و به مرحله تولید برساند در حوزه تولید خودرو هم می‌تواند انقلاب بزرگی را رقم بزند.

پس از پیگیری‌های بسیار، سلطانی شفاف‌سازی کرد: قرار است انقلابی در صنعت خودروسازی ایران ایجاد و خودرو‌های کاملا متفاوتی وارد بازار شود. خودروهایی متفاوت با آنچه در ۴۰ سال گذشته تولید شده است. یکی دیگر از وعده‌هایی که این گروه داده‌‌اند تولید خودروهای باکیفیت و البته اقتصادی است.

گرچه زر ماکارون مدعی ایجاد قطب سوم تولید خودرو در این صنعت بود، اما با گذشت دو سال به نظر می‌رسد این پروژه شکست خورده و به دست سرنوشت واگذار شده است.

تولید خودرو توسط زر ماکارون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با پیگیری‌های تجارت‌نیوز از گروه غذایی زر، این شرکت اطلاع داد که در حال حاضر منتظر تشکیل کابینه جدید برای دولت چهاردهم است تا پس از درک دقیق مواضع دولت جدید در قبال صنعت خودروسازی، بتواند شفاف‌سازی بهتری از زمان آغاز به تولید انبوه و عرضه خودروهای این شرکت داشته باشد.

اما باید این پرسش را مطرح کرد که با توجه به گذشت بیش از دو سال از زمان رسانه‌ای شدن خبر ورود زر ماکارون به صنعت خودروسازی، این شرکت هیچ اطلاع‌رسانی دقیقی از مراحل آغاز تولید خودرو در طول این مدت ارائه نکرده است.

به‌ویژه آنکه طبق برنامه قرار نبود عمر دولت سیزدهم در کمتر از سه سال خاتمه یابد و انتظار می‌رفت سیاست‌های آن‌ها حداقل برای چهار سال در صنعت خودروسازی جریان داشته باشد.

البته هرچند شرکت زر ماکارون در حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کند، اما تیرماه ۱۴۰۱ امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت، اعلام کرد که گروه صنعتی زر در دهه ۶۰ شمسی به ساخت قطعات خودرو از جمله سرسیلندر و میل‌لنگ اقدام کرده بود و همین امر حکایت از تجربه مناسب این واحد صنعتی داشت. به همین منظور تیر ماه ۱۴۰۰ مجوز تولید خودرو برای این گروه صادر شد و در حال حاضر با تخصیص زمین خط تولید در حال آماده سازی است.

باید توجه داشت که این اظهارات و وعده تولید خودرو توسط شرکت‌های غذایی در زمانی داده شد که بازار خودرو با معضل بسیاری از جمله جهش روزانه قیمتی و ممنوعیت واردات خودرو روبه رو بود. همین موارد باعث می‌شد تا تقاضای کاذب در بازار خودرو ایجاد شود و افراد بسیاری به جهت حفظ سرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کنند.

در حال حاضر با آزادسازی واردات خودرو و سرعت گرفتن روند آن از ابتدای سال جاری، این تقاضا به میزان بسیاری کاهش یافته و می‌توان گفت که بازار خودرو از سال گذشته درگیر رکود سنگین شده است.

بنابراین در صورتی که شرایط چنین باشد و دولت بتواند میزان تقاضا را در همان حد نگه دارد، لزومی به ثبت خودروساز جدید و افزایش تیراژ خودرو نیست. البته پیوستن شرکت‌های دیگر به صنعت خودروسازی باعث افزایش رقابت‌پذیری در صنعت خودرو خواهد شد، اما آمار فعلی تولید خودرو کاملاً جوابگوی بازار فعلی است.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/cw3j

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×