» تجارت » ثبت ناترازی منفی ۱۶.۸ میلیارد دلاری تجارت در سال ۱۴۰۲
ثبت ناترازی منفی ۱۶.۸ میلیارد دلاری تجارت در سال ۱۴۰۲
تجارت - سردبیر

ثبت ناترازی منفی ۱۶.۸ میلیارد دلاری تجارت در سال ۱۴۰۲

۰

آخرین آمار گمرک نشان می‌دهد که تراز تجاری غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۲ به منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار سقوط کرده است. اما دلیل این ناترازی چیست؟

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت‌نیوز، پس از سقوط ارزش صادرات ایران در سال گذشته، در نهایت تراز تجاری سال ۱۴۰۲ تا منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار سقوط کرد. رقمی که حتی در هشت سال دورۀ جنگ ایران و عراق، یعنی بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ هم ثبت نشد.

همان‌طور که در نمودار پایین هم مشخص است، طی ۴۶ سال پس از انقلاب، فقط طی هشت سال فعالیت دولت‌ محمود احمدی‌نژاد و سه سال ۱۳۷۰، ۱۳۷۱ و ۱۳۸۲ (رنگ سرمه‌ای) وضعیت تراز تجاری بدتر از سال ۱۳۴۲ بوده است. بر این اساس از لحاظ عملکرد تراز تجاری در ۴۶ سال پس از انقلاب اسلامی، ۱۴۰۲ را باید دوازدهم سال بد این شاخص دانست.

تراز تجاری ییییی

تولید؛ متکی بر واردات

طبق داده‌هایی که در نمودار بالا مشخص است، ثبت تراز تجاری منفی اتفاق جدیدی در اقتصاد ایران نیست و به جز سه سال ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷، در تمام ۴۳ سال دیگر پس از انقلاب پای ثابت تجارت ایران بوده است. این بدان معناست که تولید در ایران بیش از آنکه بر محور صادرات باشد، متکی به واردات است.

ازجمله آنکه پس از سال ۱۳۹۷ که تراز تجاری ایران مثبت شد، در سایر سال‌ها روند سقوط این شاخص سرعت گرفت و هر سال بیشتر شد تا اینکه در پایان سال گذشته به منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار رسد حال این پرسش مطرح است که چرا تراز تجاری ایران همچنان روند نزولی را طی می‌کند؟

لینک کوتاه: https://eco365.ir/v0b4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×