» صنعت و معدن » دستاورد طرح ادغام وزارت خانه‌های بازرگانی و صنعت
دستاورد طرح ادغام وزارت خانه‌های بازرگانی و صنعت
صنعت و معدن

دستاورد طرح ادغام وزارت خانه‌های بازرگانی و صنعت

۰

یک کارشناس اقتصادی بر این باور است که طرح ادغام وزارت خانه‌های بازرگانی و صنعت به هدف اصلی خود نرسید.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اطلاعات، لایحه پیشنهادی دولت احمدی نژاد مبنی بر ادغام وزارت خانه های بازرگانی و صنایع و معادن در ۸ تیر ۱۳۹۰ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و با تایید شورای نگهبان وزارت صنعت، معدن و تجارت که با نام وزارت صمت نیز خوانده می‌شود، تشکیل شد.

طی سال های و ماه های اخیر موضوع تفکیک وزارت صمت به ۲ وزارت خانه بازرگانی و صنایع و معادن مطرح شده است. لوایحی نیز از سوی دولت های روحانی و رئیسی در این باره به مجلس ارائه شد. سرانجام مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۲۶ تیرماه جاری کلیات لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی را مورد بررسی قرار داد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۲۹ رای موافق، ۱۰۱ مخالف و ۴ ممتنع از مجموع ۲۳۸ رای با کلیات لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند.

مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی با اشاره به احتمال تشکیل وزارت خانه جدید بازرگانی گفت: فلسفه اینکه وزارت بازرگانی در وزارت صنعت ادغام شد این بود که سیاست‌های بازرگانی و تجارت کشور در خدمت توسعه صنعتی قرار گیرد. این یک اقدام خوب بود. البته این روش در دیگر کشورها از جمله ژاپن هم تجربه می شود. لذا وزارت صنعت و کشاورزی و تجارت در واقع یک وزارتخانه است.

به گفته وی، هدف اصلی از اجرای سیاست  ادغام این دو وزارت خانه به این دلیل است که سیاست‌های بازرگانی اعمال شود. ولی متاسفانه در ایران چنین سیاستی پیاده نشد.

پازوکی تصریح کرد: باید فردی را در  راس این امور  قرار داد که بتواند مدیریتی قوی را پیاده کند و از قواعد و اصول بازرگانی آگاهی کاملی داشته باشد. همچنین  راه و روش تجارت جهانی و تجارت ایران را بشناسد و بتواند کار را پیش ببرد.

این کارشناس با اشاره به اینکه مجلس پیش از این با این طرح به صورت سیاسی برخورد کرد، گفت: دولت دوازدهم هم لایحه تفکیک وزارت بازرگانی و صنایع را به مجلس ارائه داد ولی مجلس با نگاه سیاسی بازی را پیش برد. ولی مجلس حال حاضر با اجرای این سیاست موافق است. به دلیل اینکه سیاستمداران به این نتیجه رسیده اند که برای ساماندهی مسائل واردات و صادرات نیاز به یک سازمان تخصصی دارند.

وی البته اشاره کرد: باید تکلیف خود را با سیستم بانکی نیز مشخص کنیم. اگر می‌خواهیم تجارت کنیم باید مقررات بین‌المللی را پاس بداریم. مثلا FATF را بپذیریم و اگر نپذیریم هیچ بانکی برای ما گشایش اعتبار نمی‌کند. اگر می‌خواهیم تجارت کنیم با چمدان نمی‌توان تجارت کرد. ما نیاز به سیستم بانکی مرتبط با سیستم بانکی هدف داریم. لذا نیاز داریم مقررات بین‌المللی را پاس بداریم. یکی از مشکلاتی که سالهاست اقتصاد ایران را فراگرفته است، عدم وجود افراد با درایت و با دانش و فهیم است که به دنبال منافع ملی ایران باشند.

وی افزود: اگر وزارت بازرگانی بتواند بخش تجارت را سامان بدهد نیاز به صاحب نظران متخصص و فهیم دارد.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/hho6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×