دلیل تأخیر ارسال مرسولات پستی در ایام عید چه بود؟
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: در ایام پایانی سال که از دهم اسفند شروع میشود، هرساله ما با این موضوع مواجهیم و رشد مرسولات در نقاط اصلی تا حدود ۴۰ درصد و بیشتر هم افزایش پیدا کرد که دلایلی متعددی داشته و به رفتار مردم، نیازهای آنها و ارسال مرسولاتشان توسط پست باز میگردد که الزاما متناسب با رویه مرسوم نیست.
به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از ایسنا، محمد احمدی- معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست- در گفتوگو با ایسنا، درباره دلیل تأخیر ارسال مرسولههای پستی در ایام نوروز اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۲ نزدیک ۱۲ درصد رشد ترافیک نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم اما در شاخصهای دیگر مانند افزایش بستههای پستی نسبت به پاکتها رشد بیش از ۲۵ درصد بوده است.
وی افزود: در حوزه تناژ محصولات حدود ۱۸ درصد ما افزایش داشتیم؛ همچنین در حجم محصولات هم اگرچه شاخص خیلی قابل کنترلی به دلیل رفتار مردم در فرستادن ابعاد محصولات خارج از استاندارد، نیست اما در این زمینه حدود ۲۵ درصد حجم محصولات را داشتیم که این به معنا بود ما محبور بودیم برای حجم مشابه، کار بزرگتر و بیشتری انجام دهیم.
احمدی در ادامه تشریح کرد: در ایام پایانی سال که از دهم اسفند شروع میشود، هرسال ما با این موضوع مواجه می شویم و این رشد در نقاط اصلی تا حدود ۴۰ درصد و بیشتر هم افزایش پیدا کرد که دلایلی متعددی دارد. یکی از دلایل به رفتار مردم، نیازهای آنها و ارسال مرسولاتشان توسط پست باز میگردد که الزاما متناسب با رویه مرسوم نیست. دلیل دیگر هم این است اپراتورهای بخش خصوصی و فعالانی که در این حوزه کار میکنند معمولا از یک هفته قبل از عید دیگر کارهای خود را خلوت میکنند و در تعطیلات هم حضور ندارند، ما به خاطر تعهدی که داریم بار ترافیک سایر مجموعه ها به این شرکت سر ریز میشود.
مدیر فنی و بازرگانی شرکت ملی پست همچنین تصریح کرد: همچنین ناوگان حملونقل بخش خصوصی که ما از آن در شرایطی که ظرفیت شبکه پر میشود، استفاده میکنیم؛ اینها هم به دلیل مشغلههای عمومی که در شب عید اتفاق میافتد، کمتر در دسترس هستند و به راحتی اتفاق نمیافتد. علاوه بر موارد گفته عوامل دیگری مانند خراب شدن برخی ماشینها و حوزه تغییرات هم دست به دست هم داد تا چنین شرایطی پیش بیاید.
احمدی در ادامه توضیح داد: به صورت عملیاتی محصول نامنطبق و آنچه که فاصله و گپ بیشتری دارد، درصد بالایی نیست و عدد آن شاید زیر یک درصد باشد و دلایل متعددی هم دارد. به صورت کلی شاخص کیفی با آن معنای واقعی که فکر میشود خیلی افت چشمگیری نداشت اما در مجموع آنچه که باید میشدیم، نبودیم که این موضوع دو دلیل دارد؛ نکته اول این است که در همه جای دنیا چه آنلاینشاپها و چه شبکههای حمل و نقل لجستیک پستی مرسوم است.
وی ادامه داد: به طور مثال در اروپا در روز موسوم به جمعه سیاه، ادارات پستی از شهروندان خود عذرخواهی میکنند که ممکن است مرسوله با تأخیر ارسال شود. ما هم به صورت سه شیفت درحال فعالیت بودیم و تلاش کردیم اما علیرغم همه اقدامات انجام شده به دلیل حجم بالای مرسولات متأسفانه با چالش در حوزه توزیع در برخی نقاط مواجه شدیم که در روز دوم عید این موضوع باید تا حدی حل و فصل میشد.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست درباره جبران این موضوع از سوی شرکت ملی پست گفت: ما در این زمینه رویه مشخصی داریم و آن پرداخت غرامت است و برای تأخیر هم این امکان وجود دارد. سامانه پرداخت غرامت شرکت ملی پست هم مشخص است و کسانی که نسبت به این موضوع اعتراض دارند، برای جبران خسارت در خدمتشان هستیم و اقدامات لازم را انجام میدهیم.
وی در پاسخ به این سوال که میزان ترافیک مرسولات در سال گذشته چگونه بود، اظهار کرد: ما در مجموع کل ترافیک مرسولات پستی که سرویسهای الکترونیکی هم در آن هستند بیش از ۲۷۰ میلیون است و مرسولات ثبتی در سال گذشته حدود ۱۷۵ میلیون مرسوله است اما به صورت روتین ۲۵ درصد رشد داشت که در هفته آخر اسفند ماه به ۴۰ درصد هم رسید.