» اقتصاد جهانی » شاخص‌های توسعه جهانی
شاخص‌های توسعه جهانی
اقتصاد جهانی

شاخص‌های توسعه جهانی

۰

وقتی صحبت از پیشرفت و توسعه به میان می‌آوریم، باید موارد مقایسه را با معیارهایی مشخص بسنجیم. شاخص‌های توسعه جهانی (WDI) بانک جهانی، شاخص‌هایی هستند که داده‌هایی قابل‌ مقایسه بین کشورها در مورد توسعه جمع‌آوری می‌کنند.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص‌های توسعه جهانی نه‌تنها به ما در درک معنی پیشرفت و توسعه کمک می‌کنند، بلکه مجموعه‌ای از آمارهای مرتبط، با کیفیت بالا و قابل‌ مقایسه بین‌المللی در مورد توسعه جهانی و مبارزه با فقر را ارائه می‌دهند. این پایگاه داده که متعلق به بانک جهانی است، حاوی ۱۴۰۰ شاخص سری زمانی برای ۲۱۷ اقتصاد و بیش از ۴۰ گروه کشور است. داده‌های بسیاری از شاخص‌ها از بیش از ۵۰ سال قبل آغاز می‌شود.

فقر و نابرابری

این دسته شامل مؤلفه‌هایی چون فقر، رفاه، مصرف و توزیع درآمد است. دولت‌های ملی و شرکای توسعه آنها همگی برای کاهش فقر تلاش می‌کنند. اگرچه فقر اغلب به کمبود منابع مادی تعبیر می‌شود، اما با تمام جنبه‌های زندگی یک فرد ارتباط نزدیکی دارد. فقرای جهان بیشتر در معرض سوءتغذیه قرار دارند، آنها دسترسی کمتری به خدماتی مانند آموزش، برق، بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی دارند و در برابر درگیری‌ها و تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیرتر هستند.

مانند فقر، راه‌های زیادی برای اندازه‌گیری نابرابری وجود دارد. پایگاه‌های اطلاعاتی شاخص‌های توسعه جهانی (WDI) طیف وسیعی از شاخص‌های نابرابری مانند شاخص جینی و سهم مصرف یا درآمد هر پنجک را ارائه می‌دهند.

مردم و جمعیت

شاخص‌های آموزش، بهداشت، مشاغل، جمعیت و جنسیت به درک کیفیت زندگی مردم کمک می‌کنند و تصویری چندبعدی از پیشرفت جوامع ارائه می‌دهند. این داده‌ها همچنین از بسیاری از اهداف توسعه پایدار (SDGs) پشتیبانی می‌کنند.

جمعیت در میان این شاخص‌ها منحصربه‌فرد است چراکه نه‌تنها خود شاخص مهمی است، برای ساخت سایر شاخص‌ها نیز ضروری است. برای مثال، به عنوان مخرج بسیاری از معیارهای سرانه از جمله برآوردهای GNI سرانه عمل می‌کند که تا حدی بانک جهانی به منظور تعیین نرخ وام و شرایط اعتبار برای عملیات کشور از آن استفاده می‌کند.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/7ipo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×