» مسکن » شکست مالیاتی دولت در بخش مسکن
شکست مالیاتی دولت در بخش مسکن
مسکن - ویژه

شکست مالیاتی دولت در بخش مسکن

۰

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد جمع مالیات حاصل از خانه‌های لوکس و خالی و در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد. این در حالی‌ست که دولت سیزدهم مالیات‌ستانی از این واحدها را یکی از محوری‌ترین سیاست‌های خود برای کنترل بازار مسکن می‌داند. اما چرا مالیات بر خانه‌های خالی در ایران ضمانت اجرایی ندارد؟

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت‌نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی گزارشی منتشر کرده است که دربرگیرنده عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور از آغاز سال ۱۴۰۲ تا پایان بهمن‌ماه سال جاری است.

بخشی از این گزارش، گویای مالیات‌ستانی از ثروت است که املاک و مستغلات را نیز شامل می‌شود.

مالیات خانه‌های لوکس کمتر از ۴۳ میلیارد تومان شد!

بر این اساس، مالیات بر نقل و انتقال سرقفلی حدود سه هزار میلیارد تومان و مالیات بر نقل و انتقال املاک ۶ هزار میلیارد تومان بوده است، اما نکته قابل توجه این آمارها، مربوط به خانه‌های لوکس و خالی است.

طبق ارقام مربوط به گزارش مرکز پروژهش‌های مجلس، درآمد مالیاتی حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی گران‌قیمت، ۴۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برآورد شده و همچنین درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه تنها سه میلیارد و ۸۰۲ میلیون تومان بوده است! این در حالی‌ست که دولت، مالیات خانه های خالی و لوکس را یکی از محوری‌ترین سیاست‌های دولت برای کنترل بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ می‌دانست.

در این بین، لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز حاکی از آن است که این دو محل برای مالیات‌ستانی بار دیگر مورد توجه دولت سیزدهم قرار گرفته است.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/qzw0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×