» مسکن » قیمت خانه ۵۰ متری در تهران به ۶۳ هزار دلار رسید
قیمت خانه ۵۰ متری در تهران به ۶۳ هزار دلار رسید
مسکن - ویژه

قیمت خانه ۵۰ متری در تهران به ۶۳ هزار دلار رسید

۰

سیاست‌های کنترلی دولت، عاقبت اثر خود را در انتهای سال ۱۴۰۲ از دست داد؛ به این ترتیب قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت و این مسیر هنوز هم ادامه دارد. با توجه به افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، قیمت دلاری مسکن در حال حاضر چقدر است؟

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت‌نیوز، سال گذشته دولت تصمیم  گرفت برای کنترل التهابات بازار و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در بازارهای مالی و سرمایه‌ای سیاست‌هایی انقباضی را به‌ کار گیرد، اما زمان نشان داد این رویکرد نمی‌تواند در بلندمدت دردی از مشکلات اقتصادی کشور درمان کند.

در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۲ عاقبت فنر قیمت دلار از دستان دولت خارج شد و از همین رو بود که چشم‌انداز افزایشی در بازارهایی مانند مسکن شکل گرفت.

قیمت مسکن به متری ۱۲۰۰ دلار رسید

در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار در مرز ۶۴ هزار تومان نوسان دارد. از سوی دیگر آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در پایتخت تا پایان سال گذشته به متری ۸۱ میلیون و ۴۴۰ تومان رسیده بوده است.

بر این اساس، متقاضیان خرید مسکن در تهران برای خرید یک متر خانه باید هزار و ۲۷۲ دلار هزینه کنند. به این ترتیب خرید یک خانه ۵۰ متری به‌ طور متوسط مستلزم پرداخت حدود چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است که در مجموع، ۶۳ هزار و ۶۰۰ دلار برآورد می‌شود. باید تاکید کرد هنوز آمار جدیدی از تحولات بازار مسکن در فروردین‌ماه منتشر نشده و این محاسبه بر اساس قیمت مسکن در پایان اسفند ۱۴۰۲ است.

مسیر نوسانی قیمت دلاری مسکن در دوره رئیسی

بررسی رابطه قیمت دلار و بهای مسکن در دو سال ابتدایی دولت رئیسی نشان می‌دهد، متوسط قیمت مسکن تهران طی آذر ۱۴۰۰ و در آغاز دوره ابراهیم رئیسی متری ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده است که با توجه به قیمت ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومانی دلار در آن مقطع، قیمت دلاری مسکن به حدود هزار و ۱۰۰ دلار رسیده بود.

تا فروردین ۱۴۰۱ قیمت دلار تا حدود ۲۷ هزار تومان کاهش پیدا کرد، اما به‌ دلیل افزایش متوسط قیمت مسکن تا متری ۳۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان، قیمت دلاری مسکن نیز تا هزار و ۲۶۰ دلار افزایش یافت.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/5l9e

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×