» خودرو » ماشین‌ها ما را به کجا می‌برند
ماشین‌ها ما را به کجا می‌برند
خودرو - ویژه

آینده صنعت خودرو

ماشین‌ها ما را به کجا می‌برند

۰

*شهاب الدین مفیدی- اکو ۳۶۵ / پیش‌بینی آینده در تمامی زمینه‌ها همواره برای مردم جذاب بوده است. همه دوست دارند بدانند چه اتفاقی رخ می‌دهد و آینده به چه شکل است. سالهاست که تصویر خودروهای پرنده را برای آینده ترسیم می‌کنند و شاید واضح‌ترین مثال آن، انیمیشن سینمایی تهران ۱۵۰۰ باشد. البته واضح است که در بسیاری از موارد، تخیل بیش از حد از علم پیشی گرفته و از واقع‌گرایی فاصله می‌گیرد. اما به راستی آینده صنعت خودرو به کدام سمت و سو می‌رود؟ قطع به یقین نمی‌توان آینده را مجسم کرد اما بر اساس مسیر پیشرفت علم، می‌توان تصور کرد آینده صنعت خودرو به چه شکل می‌تواند باشد. در این مقاله به ابعاد مختلف گسترش صنعت خودرو می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تا تصویری از خودروهای آینده خلق کنیم.

خودروهای برقی

به گزارش اکو ۳۶۵، به نظر می‌رسد دیر یا زود تسلط خودروهای برقی بر بازار خودرو تثبیت شود. خودروسازان بزرگ به توقف عرضه محصولات دارای موتورهای احتراقی فکر می‌کنند و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۴۰ در دنیا شاهد تولید خودروهای احتراقی نباشیم. یکی از مواردی که در حال حاضر مانعی برای گسترش خودروهای برقی به شمار می‌رود، کندی سرعت شارژ باتری آنهاست. شما نمی‌توانید پس از طی کردن مسافت ۴۰۰ کیلومتری، ساعتها منتظر شارژ باتری‌های خودرو بمانید. برای حل این مشکل، راهکاری مبنی بر راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ به منظور تعویض باتری خودروها مطرح شده بود که این ایده از اساس با مشکل مواجه بود. اول اینکه تفاوت باتری نو با باتری استفاده شده زمین تا آسمان است. فرض کنید خودروی شما جدید باشد و در ایستگاه شارژ، پک باتری را تعویض کنید و به حرکت خود ادامه دهید. مسلما باتری مصرف شده‌ای که به جای باتری نو در خودروی شما قرار گرفته، نمی‌تواند ظرفیت اولیه خود را حفظ کرده باشد. دوم اینکه بی شک هر شرکت خودروسازی پک باتری خاص خود را بنا بر طراحی خودرو استفاده خواهد کرد و نمی‌توان قابلیت تعویض را برای آن قائل بود. شاید فکر کنید پسخودروساز چگونه خودروهای برقی می‌توانند جایگزین خودروهای بنزینی شوند؟ جواب در پیشرفت تکنولوژی‌های شارژ سریع و شارژ بی‌سیم است. شارژ سریع در حال حاضر می‌تواند به ازای ۳ دقیقه شارژ باتری‌ها، خودرو را برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر مهیا کند و در ۱۵ دقیقه، باتری خودرو را بطور کامل شارژ کند. اما شارژ بی‌سیم از این هم جذاب‌تر است. فرض کنید در آینده‌ای دورتر با حرکت در جاده‌های مخصوصی که مجهز به این فناوری هستند، خودروی شما شارژ شود.

خودروهای خودران

شاید بتوانیم تکامل تکنولوژی خودران را مدیون کروز کنترل بدانیم. اینکه در مسافت‌های طولانی (و البته خلوت) بدون نیاز به فشردن پدال گاز، خودرو به حرکت درآید و پای راننده را خسته نکند، امکان جذابی بود که کروز کنترل ارائه می‌داد اما همین امکان، تلفات و اتفاقات ناگواری هم به دلیل خسته کننده بودن و خواب آلودگی راننده به بار می‌آورد. چرا که در هر صورت، کروز کنترل می‌خواهد که سرعت خودرو ثابت بماند، حتی اگر یک مانع در جلوی خودرو قرار داشته باشد! بنابراین تکلولوژی دیگری به نام کروز کنترل فعال یا کروز کنترل تطبیقی وارد عرصه شد که به وسیله حسگرها، وجود مانع را در جلوی خودرو تشخیص داده و با وارد مدار کردن ترمز خودرو، از وقوع حادثه جلوگیری می‌کرد. سایر سنسورها، رادارها و دوربین‌هایی که در اطراف خودروها مستقر شدند، توانستند هدایت خودکار خودرو را بیش از پیش به عهده بگیرند.

خودروهای خودران

ورود تسلا به عرصه خودروسازی، باعث احساس نزدیکی بسیاری از مردم با تکنولوژی خودران شد. تسلا تمرکز بالایی بر روی ساخت و عرضه خودروهای برقی و خودران گذاشت و موفق شد نام کمپانی را با تکنولوژی خودران گره بزند. خودران‌ها که تا پیش از این فقط در فیلم‌های سینمایی با موضوعاتی مربوط به آینده به نمایش درمی‌آمدند، حالا در سطح شهر تردد می‌کنند و جذابیت این تکنولوژی چنان بالاست که ویدیویی از خوابیدن راننده پشت فرمان یک خودران، با بازدیدهای میلیونی همراه می‌شود. البته این تازه شروع یک راه است.

کنترل خودرو از راه دور

کمپانی بی‌ام‌و با عرضه محصول سری ۷ در سال ۲۰۱۶ از تکنولوژی‌های استفاده شده در آن رونمایی کرد که جذاب‌ترین آنها، هدایت خودرو به داخل جای پارک یا بالعکس به وسیله ریموت آن بود. تصور کنید بدون نیاز به سوار شدن به خودرو، آنرا از پارک بیرون آورده و سپس سوار شوید. یا وقتی به درب منزل رسیدید، از خودرو پیاده شده و با استفاده از ریموت، خودرو را در جای خود پارک کنید. این ابتدای راه است. تصویر کنید در آینده با توسعه اینترنت اشیا، در خانه نشسته‌اید و هدایت خودرو را بر عهده دارید.

تغییر رنگ خودرو

یکی از کانسپت‌های جذابی که در نمایشگاه CES 2022 امسال به نمایش درآمد، امکان تغییر رنگ بدنه خودرو بود. شرکت خودروسازی بی‌ام‌و از کانسپت ix flow رونمایی کرد که امکان تغییر رنگ صرفا مشکی و سفید بدنه خودرو را به نمایش گذاشت. هرچند نمونه نمایش داده شده، خیلی ابتدایی به نظر می‌رسد و در حال حاضر توانایی تبدیل به رنگ‌های دیگر را ندارد، اما این یک قدم اولیه به حساب می‌آید تا برای دنیایی از خودروهای رنگارنگ دارای طرح‌های متفاوت بدون نیاز به رنگرزی آماده شویم. شاید فکر کنید در صورت توسعه این تکنولوژی، اگر خودرویی تخلف کرد، پلیس چگونه او را دنبال می‌کند و باید دنبال خودروی چه رنگی بگردد؟ پاسخ اکنون مشخص نیست اما مسائل قانونی مربوط به تکنولوژی تغییر رنگ خودرو ممکن است پس از اعمال کنترل‌های لازم و قابلیت ردیابی خودرها تغییر کرده و این امکان در آینده فراهم شود.

طراحی کابین خودرو

کابین خودروها هم روز به روز جذاب‌تر می‌شود. خودروهای کانسپت، با نگاهی به آینده، محل نشستن سرنشین را جایی برای استراحت در نظر می‌گیرند. بنابراین سعی بر این است که صندلی‌ها راحت و فضا چشم نواز و آرامش‌بخش باشد. نمایشگرهای درون خودرو اطلاعات بیشتری در اختیار راننده قرار داده و بخش بیشتری از فضای داخل کابین را در اختیار می‌گیرند. علاوه بر مسیریابی و نمایش اطلاعات خودرو، سیستم‌های سرگرمی نیز در آن تعبیه می‌شود تا لذت رانندگی (یا بهتر است بگوییم هدایت خودرو) را به حداکثر برساند.تسل

دوربین خودرو

استفاده از دوربین در خودرو را همگان با دوربین دنده عقب می‌شناسند که در زمان حرکت به سمت عقب، تصویر واضحی از پشت خودرو به راننده ارائه شود. دوربین جلو به کمک رادارهای مربوطه برای امکاناتی همچون هشدار خروج از خط، حفظ خودرو در میان خطوط، خواندن تابلوهای مسیر، کروز کنترل تطبیقی و… به کار می‌آید. در آینده آینه‌های جانبی نیز جای خود را به دوربین‌ها خواهند داد و تصویر آن‌ها روی مانیتورهایی در داخل کابین نمایش داده می‌شود تا امکاناتی همچون کنترل ساده‌تر، دید مناسب در شب و امکان زوم در اختیار راننده قرار گیرد. با وجود همین ۴ دوربین در اطراف خودرو و مقداری اطلاحات نرم‌افزاری، نمایشگر وسط داشبورد می‌تواند تصویر دقیقی به صورت ۳۶۰ درجه از خودرو ارائه دهد تا حس کنید که از بالا به خودرو نگاه می‌کنید. می‌توانید تصویر خودرو را به دلخواه خود چرخانده و از زاویه مورد نظر به خودرو نگاه کنید تا تمامی زوایای پنهان مسیر را ببینید. شاید دور نباشد زمانی که هدایت خودرو، چیزی شبیه به بازی‌های ویدیویی شود.

خودروهای پرنده

شاید نام خودروی پرنده و تصویری که در ذهن ما متبادر می‌کند، فاصله زیادی داشته باشد از آنچه که اکنون در حال رخ دادن است. تصویر خودروی پرنده در فیلم‌های سینمایی، یک خودرو مجهز به بال هواپیما بوده است. اما به راستی خودروی پرنده در آینده به این است؟ مسلما نه. با توسعه طراحی کواد کوپترها و ساخت آن در ابعاد بزرگتر، چیزی که از خودروهای آینده انتظار داریم، به جای اینکه ترکیبی از هواپیما و خودرو باشد، بیشتر شبیه به ترکیبی از کواد کوپتر و خودرو است. شاید در ابتدا تصور کنید خودروی پرنده، راه رهایی از ترافیک درون شهری و حتی برون شهری است. اما این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که فقط خودروی شما قابلیت پرواز داشته باشد. اما تصور اینکه آسمان شهر پر از خودروی پرنده باشد، تصادفات، حوادث و ترافیک هوایی را اجتناب ناپذیر می‌کند.

خودروهای پرنده

اینترنت اشیا

اتصال خودروها به اینترنت، توسعه فناوری‌های موبایلی ۵G و ارتباط خودروها با یکدیگر، زمینه‌ساز عبور صنعت خودرو و حمل و نقل به مرحله بعدی هستند. اتفاقی که هم‌اکنون در زمان توقف خودروها به دلیل ترافیک می‌افتد این است که هر خودرو مستقل از سایر خودروها و با فاصله نزدیک متوقف می‌شود اما در زمان حرکت، ملزم به رعایت فاصله قانون است تا در صورت بروز اتفاق، زمان مناسبی برای پاسخگویی (ترمز) توسط راننده داشته باشد. در صورتی که تعامل میان خودروها برقرار شده و عامل انسانی دخیل نباشد، لزوم برقراری فاصله چندین متری نیز از بین رفته و به واسطه تعامل موجود میان خودروها، در صورت بروز هر اتفاقی که منجر به توقف اولین خودرو شود، فرمان ترمز بلافاصله به خودروهای پشت سر نیز منتقل شده و همه در یک زمان می‌ایستند. موارد دیگری همچون تغییر مسیر خودروها و عبور از تقاطع‌های مختلف نیز که اکنون از عوامل بروز اختلال در حرکت خودروها به شمار می‌رود، در آینده به دلیل تعامل بین خودروها و وجود درک کلی از مسیر حرکت توسط هوش مصنوعی، سرعت بیشتری گرفته و هوشمندانه کنترل خواهد شد.

کلام پایانی

بی شک آینده صنعت خودرو، دنیای جذابی را رقم خواهد زد. همان‌طور که آگاهیم، پیشرفت علم و تکنولوژی توقف ندارد و منتظر کسی نمی‌ماند. درست است که بسیاری از مواردی که در زمینه آینده صنعت خودرو مطرح می‌شوند، هنوز در مرحله آزمون و خطا قرار دارند اما این دلیل مناسبی برای عدم استفاده از تکنولوژی روز و اتکا به پلتفرم‌های ۲۰ سال قبل نیست. بنابراین امیدواریم شاهد تسریع حرکت رو به رشد صنعت خودروسازی در کشور خودمان نیز باشیم و این جذابیت دنیای خودروها را در کشور خودمان ببینیم.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/b3j5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×