نگاهی به صنعت خودروسازی جهان در سال ۲۰۲۴
صنعت خودروسازی ایالات متحده با سالی پرتلاطم مواجه شد که شامل اعتصاب UAW و افزایش قیمت فولاد بود؛ اما با این حال، شاهد افزایش ۱۱.۶ درصدی در فروش خودروهای جدید هستیم؛ به نحوی که جنرال موتورز پیشتازی فروش خود را حفظ کرد، در حالی که MMI خودرو رشد مثبتی را نشان داد که نشان از بهبود بازار دارد.
به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اقتصاد آنلاین، در حالی که شاخص کل تولید خودرو در بیشتر سال ۲۰۲۳ یک طرفه باقی ماند، خود صنعت خودرو شاهد سهم عادلانه خود از تغییرات بود؛ به عنوان مثال، اعتصاب UAW تغییرات زیادی را در صنعت خودرو ایجاد کرد و در عین حال بر فروش و تولید خودرو به درجات مختلف تأثیر گذاشت و این در حالی است که افزایش قیمت فولاد نیز باعث نوسان و جابجایی شاخص کل شد.
در مجموع، صنعت خودروسازی ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد موانع متعددی بود و در پایان سال، MMI خودرو (شاخص ماهانه فلزات) ۳.۳۳ درصد افزایش یافت.
سالی پرتلاطم برای فروش خودرو
تحولات قابل توجهی در بخش خودروسازی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ رخ داد. فروش خودروهای جدید تقریباً به ۱۵.۵ میلیون دستگاه رسید که نشان دهنده افزایش ۱۱.۶ درصدی نسبت به سال قبل است. این افزایش ناشی از عوامل مختلفی از جمله انگیزههای تقویت شده، افزایش سطح عرضه و افزایش نرخ تحویل است.
در میان تولیدکنندگان برجسته، جنرال موتورز موقعیت خود را به عنوان رهبر فروش خودرو حفظ کرد، در حالی که گروه موتور هیوندای از ارقام فروش شرکت استلانتیس پیشی گرفت. از سوی دیگر، هوندا شاهد بیشترین رشد فروش سال به سال بود. با این حال، چشم انداز سال ۲۰۲۴ بازگشت به «شرایط عادی» قدیمی در بازار را پیش بینی میکند. علاوه بر این، تحلیلگران پیش بینی میکنند که سال ۲۰۲۴ شاهد رشد اقتصادی کندتر، مازاد وسایل نقلیه جدید در موجودی و پایان بازار فروشندگان خواهد بود.
آیا بازار خودروی ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ به حالت عادی بازخواهد گشت؟
شرکت Cox Automotive انتظار دارد سال ۲۰۲۴ مطلوب ترین شرایط را برای مصرف کنندگان خودرو از زمان همهگیری جهانی فراهم کند. روندهای پیشبینی شده شامل افزایش حاشیهای کمتر از ۲ درصدی در فروش خودروهای جدید و گسترش کمتر از ۱ درصدی در بازار خودروهای دست دوم است. علاوه بر این، این پیشبینی حاکی از احیای مجدد تعادل در بخش خودرو است که به مصرفکنندگان طیف وسیعتری از انتخابها، تخفیفهای بهبود یافته و افزایش دسترسی به گزینههای خرید آنلاین را میدهد.
Cox Automotive همچنین پیشبینی میکند که کمبود تراشه، که به طور قابلتوجهی بر بازار در چند سال گذشته تأثیر گذاشته است، در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت. این منجر به افزایش عرضه خودرو و متعاقب آن کاهش قیمت خواهد شد.
در هر صورت، بازار خودروی ایالات متحده همچنان برای تحول در سال ۲۰۲۴ آماده است و به سمت یک محیط پایدارتر و متعادلتر حرکت میکند. این تغییر فرصتهای بیشتری را هم برای شرکتکنندگان در صنعت و هم برای مصرفکنندگان فراهم میکند، علیرغم چالشهایی که ممکن است ایجاد شود.
سه خودروساز بزرگ: فروش و عملکرد خودرو در سال ۲۰۲۳
اعتصاب UAW به شدت پویایی بازار خودروی ایالات متحده را در سال ۲۰۲۳ تغییر داد، به خصوص برای «سه بازیگر بزرگ»دیترویت. بنابراین، دقیقا چگونه این سه غول سال را به پایان رساندند؟
در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ارقام فروش استلانتیسبرای سه ماهه چهارم حاکی از فروش ۳۴۳۵۵۲ دستگاه خودرو است که کاهش حاشیهای ۱ درصدی را نشان میدهد.
در طول سه ماهه سوم، استلانتیس رشد قابل توجهی را در درآمد خالص خود گزارش کرد و رشد قابل توجهی ۷ درصدی را ثبت کرد و در مجموع به ۴۵.۱ میلیارد یورو رسید.
فورد قبل از درک کامل تأثیر ناشی از توقف کار، به نتایج مالی قابل توجهی دست یافت و در مجموع ۴.۹ میلیارد دلار سود خالص و ۹.۴ میلیارد دلار سود قبل از بهره و مالیات (EBIT) تعدیل شده در سه فصل ابتدایی سال جمع آوری کرد.
تحلیلگران پیشبینی می کنند که جریان نقدی آزاد تعدیل شده برای تمام سال ۲۰۲۳ در محدوده ۵.۰ تا ۵.۵ میلیارد دلار قرار گیرد. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، فروش خودروهای برند فورد با افزایش ۸ درصدی به ۴۷۶۷۲۵ دستگاه رسید.
برند شورلت در ایجاد رشد قابل توجه ۲۱ درصدی در فروش جنرال موتورز در ایالات متحده در سال گذشته بسیار مهم بود. طبق دادههای موجود، این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به نتایج چشمگیری دست یافت و مجموع فروش آن به ۴۴.۱ میلیارد دلار رسید.
در همین حال، درآمد خالص قابل انتساب به سهامداران به ۳.۱ میلیارد دلار و ارقام تعدیل شده بر اساس EBIT به ۳.۶ میلیارد دلار رسید. علاوه بر این، جنرال موتورز عملکرد فروش درخشانی را برای کل سال ۲۰۲۳ با فروش ۲.۶ میلیون دستگاه گزارش کرد. این نشان دهنده افزایش قابل توجه ۱۴ درصدی نسبت به سال قبل است.