» تجارت » هرمزگان دروازه اول تجارت ایران
هرمزگان دروازه اول تجارت ایران
تجارت

هرمزگان دروازه اول تجارت ایران

۰

بیشترین مبادلات بازرگانی کشور در بهار سال جاری از مسیر کدام استان‌ها صورت گرفته است؟ ارزیابی مبادی گمرکی کشور نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین حجم تجاری کشور از استان هرمزگان صورت گرفته و پس از آن استان‌های بوشهر، خوزستان و تهران قرار داشته‌اند.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اکوایران؛ براساس آمار گمرک در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ استان های هرمزگان با سهم ۲۹ درصدی بیشترین مبادله بازرگانی کشور را به خود اختصاص داده بود و پس از آن بوشهر، خوزستان و تهران به ترتیب با سهم۱۲ ، ۱۱.۹ و ۱۰.۳ درصدی از مجموع مبادلات  بازرگانی کشور در جایگاه بعدی قرار داشته‌اند و با این شرایط ۴ استان دارای بیشترین ارزش مبادلاتی به این استان‌ها اختصاص داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده در فصل بهار سال جاری حجم مبادلات استان هرمزگان به ۱۲ میلیون و ۳۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیون و ۶۸۸ دلار رسید و با این شرایط این استان توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد، مجموع اظهارنامه‌های صادره برای این استان برابر با ۳۷ هزار و ۷۴۳ اظهار نامه بوده است.

اما سهم استان بوشهر از صادرات فصل بهار سال جاری برابر با ۱۲ میلیون و ۳۶۶ هزار تن به ارزش ۷ میلیون و ۶۸۸ هزار دلار بوده است که با این میزان خروجی کالا این استان توانست در جایگاه دوم قرار گیرد. اظهارنامه‌های صادره برای این استان براساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران برابر با ۶ هزار و ۲۰ فقره بوده است.

استان خوزستان هم با ۶ هزار و ۱۵۱ فقره اظهار‌نامه در این مدت توانست عنوان سومین استان صادرکننده کالا را به خود اختصاص دهد، ارزش کالای صادر شده از این استان برابر با ۸ میلیون و ۱۰۰ تن به ارزش ۳میلیون و ۱۶۶ هزار دلار برآورد شده است. اما سهم استان تهران از صادرات در فصل بهار برابر با ۲میلیون و ۷۲۴ هزار تن بوده و حجم کالای صادر شده از این استان هم به ۳۵۳ هزار تن رسید.

گزارش منتشر شده نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی مبادلات بازرگانی به ارزش ۲.۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰.۳ درصدی داشته است.

براساس داده‌های اعلام شده می‌توان گفت بیشترین رشد مبادلات بازرگانی گمرکات استان تهران مربوط به دو گمرک فرودگاه امام خمینی و تهران امور واردات به ترتیب با رشد ۵.۵۱ و ۳.۲۷ درصدی طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه قبل است.

با توجه به ارزیابی صورت گرفته روند مبادلات تجاری از استان تهران هم به لحاظ وزنی نیز، مجموع صادرات و واردات گمرکات استان تهران با ۰.۸ درصد رشد نسبت به سه ماهه نخست سال ،۱۴۰۱ به ۳۵۳ هزارتن رسیده است.

گمرک 1

لینک کوتاه: https://eco365.ir/91pb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×