» اخبار » ورود هواپیما مافوق صوت
ورود هواپیما مافوق صوت
اخبار - حمل و نقل - منهای اقتصاد

ورود هواپیما مافوق صوت

۰

اکنون یک استارت‌ آپ مافوق صوت اروپایی در حال حرکت است و وعده سفرهای فریبنده ‌ای مانند فرانکفورت به سیدنی ظرف مدت ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه یا ممفیس به دبی ظرف مدت ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه را می دهد.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از سی ان ان، ثریا اکنون دو دهه از پایان دوران پروازهای تجاری مافوق صوت با آخرین برخورد رخ داده برای کنکورد در فرودگاهی در جنوب غربی انگلستان می گذرد.

در سالیان اخیر مدعیان زیادی در عرصه هواپیماهای مافوق صوت از جمله با انرژی هیدروژنی یا با فناوری های مختلف دیگر مطرح شده اند. با این وجود، بسیاری از آن پروژه ها که نوید سفری یکپارچه و فوق سریع را می دادند متوقف شده و یا دچار تعویق شده اند.

اکنون یک استارت‌ آپ مافوق صوت اروپایی در حال حرکت است و وعده سفرهای فریبنده ای مانند فرانکفورت به سیدنی ظرف مدت ۴ ساعت و ۱۵ دقیقه یا ممفیس به دبی ظرف مدت ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه را می دهد.

آن شرکت که  Destinus نام دارد پروازی با نیروی هیدروژن با سرعت پنج برابر صوت را وعده داده که مدت زمان پرواز را به کم تر از یک چهارم زمان سفر هوایی تجاری فعلی کاهش می دهد. Destinus که دفتر مرکزی آن در سوئیس با تیمی متشکل از ۱۲۰ کارمند در اسپانیا، فرانسه و آلمان مستقر است در سال ۲۰۲۱ میلادی تاسیس شد اما به سرعت به نقاط عطف رسیده است. دو نمونه اولیه آن پروازهای آزمایشی موفقیت آمیزی انجام داده اند و در آستانه آغاز آزمایش پرواز با نیروی هیدروژن هستند. سومین نمونه اولیه آن با نام Destinus – 3 قرار است تا پایان سال پرواز کند.

“مارتینا لوفکویست” مدیر توسعه کسب و کار آن شرکت در مورد مدل طراح و اجرا شده و این که چرا تیم آن شرکت امیدوار است سرانجام بتواند عصر جدید سفرهای مافوق صوت را تحقق بخشد با “سی ان ان گفتگو” کرد.

“لوفکویست” می گوید:”رویکردهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. در حالی که دیگر رقبای برتر در این زمینه مانند Boom Supersonic عمدتا بر روی توسعه ماکت ‌ها و درک نحوه عملکرد آن تمرکز می‌ کنند و تلاش کرده اند تا بر روی هواپیماهای دارای خلبان کار کنند ما به طور مستقیم به سراغ پروازهای بدون نیاز به خلبان رفته ایم تا سیستمی خودمختار را ایجاد کنیم. استراتژی این است که پیش از آن که آن را به یک هواپیمای بزرگ با هدایت خلبان یا حمل مسافر تبدیل کنیم پهپادهایی با اندازه کوچک تر را توسعه دهیم”.

سوخت انتخابی Destinus هیدروژن است زیرا از طریق آن منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر محبوس می شود و تولید آن به شکل فزاینده ای ارزان است و می تواند به آن شرکت کمک کند تا سرعت و جاه طلبی دوربرد مدنظر خود را تحقق بخشد.

هوانوردی با موتور هیدروژنی هنوز در مراحل اولیه است و موتورهای جت هیدروژنی هنوز وارد استفاده تجاری نشده اند. ایرباس در حال توسعه یک موتور جت هیدروژنی است که می گوید آزمایش پرواز از طریق آن را در سال ۲۰۲۶ میلادی آغاز خواهد کرد”.

لوفکویست می گوید: “ما تلاش می کنیم با وسایل نقلیه خود، برد بسیار طولانی ای را طی کنیم و آن پرواز از اروپا تا استرالیا با سرعت ۵۳۱۰ کیلومتر بر ساعت است. استفاده از نفت سفید به این معنی است که وسیله نقلیه بسیار سنگین می شود در حالی که هیدروژن در مقایسه با آن بسیار سبک است. هیدروژن هم چنین چگالی انرژی بالاتری در مقایسه با سوخت جت سنتی دارد”.

هدف بلندمدت آن است که پرواز به طور کامل با سوخت هیدروژنی و آلایندگی صفر صورت گیرد. با این وجود، علیرغم آن که تولید هیدروژن هنوز در حال افزایش است برنامه کوتاه مدت آن شرکت این است که با جت A یعنی سوخت متعارف هوانوردی برخاسته و سپس در وضعیتی با سرعت ۳۱۸۶ کیلومتر بر ساعت جابجایی سوخت انجام شود زیرا تا زمانی که به سرعت مافوق صوت نرسد هیدروژن واقعا مفید یا بهتر از جت A نخواهد بود.

نمونه های اولیه Destinus هواپیماهایی با بدنه ترکیبی به شکل متزلزل هستند طرحی مافوق صوت که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ میلادی طراحی شد اما هنوز به مرحله تولید نرسیده است. بر روی آن نقاشی های الهام گرفته از کوه های آلپ منشاء سوئیسی و فرانسوی آن را بازتاب خواهند داد.

لوفکویست می‌ گوید که اکنون شکل کلاسیک اکنون سال ‌هاست مورد مطالعه قرار گرفته است. او می گوید:”هدف این است که شما بتوانید بر روی امواج ضربه ای که توسط وسیله نقلیه تولید می شود سوار شوید. این یک شکل بسیار کارآمد است که در آن می توانید سوخت کمتری برای پرواز در آن مصرف کنید زیرا مقاومت کمتری در برابر هوا دارید”.

او می افزاید:” نمونه اولیه آینده Destinus – 3 مافوق صوت خواهد بود و امیدواریم که در سال ۲۰۲۴ به پرواز مافوق صوت با نیروی هیدروژن دست یابد. این یک وسیله نقلیه بسیار عظیم است. از نظر طولی در حدود ۱۰ متر تقریبا به اندازه نمونه اولیه قبلی است اما از نظر ساختار و سیستم محرکه ۱۰ برابر سنگین‌ تر و احتمالا ۲۰ برابر پیچیده ‌تر است”.

جدول زمانی مورد انتظار آن است که شرکت تا دهه ۲۰۳۰ میلادی بتواند یک هواپیمای مقیاس کوچکتر را با ظرفیت حدود ۲۵ مسافر راه اندازی کند که از نظر بُرد دارای محدودیتی نخواهد بود و کاملا بر مشتریان کلاس تجاری (بیزینس) متمرکز خواهد شد.

تا دهه ۲۰۴۰ میلادی نسخه کاملا بزرگ‌ شده آن کلاس های متعددی از جمله اقتصادی (اکونومی) را شامل خواهد شد. آنان امیدوار هستند که تا آن زمان قیمت های هیدروژن به میزان قابل توجهی کاهش یابد تا بتوان قیمت پروازی برای پروازهای دوربرد را کاهش داد.

امور مالی

برنامه های آن شرکت کاملا به بازار هیدروژن بستگی دارد. لوفکویست می گوید کارشناسان داخل و خارج از آن شرکت معتقدند که قیمت ها کاهش خواهد یافت. ماه گذشته Destinus شرکت هلندی OPRA را خریداری کرد که اکنون Destinus Energy نام دارد.

لوفکویست می ‌گوید: “این بدان معناست که ما می ‌توانیم در سال جاری درآمد داشته باشیم زیرا آنان پیش تر توربین های گازی را ساخته و فروخته اند. ما اکنون نه تنها بخش هوافضای هواپیمای مافوق صوت را در اختیار داریم بلکه برخی از جنبه های انرژی را نیز در شرکت خواهیم داشت.”

آن شرکت علاوه بر سرمایه‌ گذاری خصوصی و بودجه عمومی که پیش تر به دست آورده بود در آوریل ۲۰۲۳ میلادی کمک های مالی به ارزش ۲۶.۷ میلیون یورو (۲۹.۴ میلیون دلار) از دولت اسپانیا برای گسترش قابلیت‌های نیروی محرکه هیدروژنی خود دریافت کرد. Destinus امیدوار است که این درآمد اضافی به آن شرکت کمک کند تا بر چالش های پیش رو غلبه کند.

یکی از رقبای اصلی در مسابقه ساخت اولین جت مسافربری Aerion مستقر در نوادا بود که در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی سقوط مالی را تجربه کرد.

در مورد این که آیا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی با جت های مافوق صوت پرواز خواهیم کرد یا خیر و این که آیا می توانیم صبحانه را در شانگهای خورده و سپس پس از ناهار به سمت سائوپائولو حرکت کنیم یا خیر نیازمند رفع چندین مانع تکنولوژیکی، زیست محیطی و مالی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×