» اخبار » چگونگی بازگشت شاخص کل بورس
چگونگی بازگشت شاخص کل بورس
اخبار - بورس - سردبیر - ویژه

چگونگی بازگشت شاخص کل بورس

۰

روز یکشنبه شاخص کل بورس با روند ریزشی شدید مواجه بود اما دیروز بعد از گذشت نیم ساعت از بازگشایی بازار، شاخص کل با حمایت قدرتمند حقوقی‌ها همراه شد و سطح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی خود را حفظ کرد.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اکو ایران، کارشناسان بازار سرمایه پس از گذر کردن شاخص کل بورس تهران از تراز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، احتمال شکل‌گیری روند اصلاحی را بالا می‌دانستند. همین مسئله، باعث شد تا فعالان بازارسهام آماده فروش سهام خود باشند. تحلیل کارشناسان در این مدت بیانگر تفاوت زیاد تراز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی اردیبهشت ۱۴۰۲ با مرداد ۱۳۹۹ بود. این تحلیل‌ها نشان می‌داد که اصلاح پیش روی بازار با ریزش تابستان ۱۳۹۹ که تا انتهای پاییز آن سال ادامه داشت؛ به شدت متفاوت است. با این وجود، ابعاد کوچک‌تر این اصلاح باعث نشد تا سهامداران حقیقی دست به فروش نزنند.

افت امروز بیستم اردیبهشت برای شاخص کل بورس یک نوسان بود!

روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ریزش شاخص کل بازار سهام از دقیقه ۵ معاملات آغاز شد. حتی روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۲۰ هزار واحد ریزش داشت و بزرگترین افت ترازی و درصدی شاخص کل به ثبت رسید. با این وجود، همانطور که کارشناسان می‌گفتند؛ اصلاح روند شاخص کل تداوم زیادی نداشت و با گذشت نیم ساعت از معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل روندی صعودی گرفت و در برابر سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی واکنش نشان داد.

بسیاری از فعالان بازار سهام در بازه زمانی معاملات روز گذشته معتقد بودند که صندوق‌های حمایتی بازار مثل صندوق توسعه و صندوق تثبیت در برابر ریزش شاخص کل مقاومت کردند. اما با بسته شدن بازار و بررسی دقیق‌تر معاملات نماد‌های شاخص‌ساز روشن شد که با ریزش سه پله‌ای قیمت شاخص‌سازان، این نماد‌ها به دلیل عقب ماندگی شاخص کل به نسبت هم‌وزن، در نیمه اول بازار قیمت جذابی داشته‌اند و حقوقی‌های بازار اقدام به افزودن شاخص‌سازان به سبد سهام خود کرده‌اند.

ریزش بازارسهام تا چه ترازی ادامه دارد؟

روند معاملاتی فوق را می توان با کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن تا ابتدای هفته آتی، برای صنایع و سهام سبک‌تر نیز داشته باشیم و به عبارت دیگر زمان بازگشت شاخص کل هم‌وزن نیز سر برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×