کاهش کیفیت خودروهای مونتاژی با افزایش داخلیسازی
یک کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو بیان کرد: یکی از دلایلی که کیفیت خودروهای مونتاژی چینی را در بازار ایران پایین آورده است، به درصد داخلیسازی و عرضه قطعات بیکیفیت داخلی برمیگردد.
به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اقتصادآنلاین، اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در آنتن زنده صدا و سیما انتقادات تندی را نسبت به کیفیت خودروهای چینی که در داخل کشور تولید و مونتاژ میشود، مطرح کرده است. احسان قاضیزاده هاشمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است که «در چند سال گذشته گروه مونتاژکاران خودرو در کشور شکل گرفته است که خودروهای درجه چندم چینی را که بعضی از این خودروها از برندهای گمنام هستند و در خود چین هم آنها را نمیشناسند، در قالب سیکیدی کاری به داخل کشور آوردهاند. بسیاری از این خودروها زمانی که واردات خودرو نداشتیم و انحصار داخلی وجود داشت یک سهمی از بازار را به خودشان اختصاص دادند.»
او همچنین گفته است که مونتاژکاران حتی نتوانستند و نخواستند که یک خودروی اقتصادی که کف جامعه بتواند آن را بخرد، عرضه کنند.
عماد جعفری، کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو در همین زمینه در گفتوگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: با قاطعیت نمیتوان گفت که خودرو درجه چندم چینی در ایران تولید میشود، این درجهبندی از جایی شروع شد که خودروسازان برای ارزان تمام شدن تولید خودرو، قطعات بیکیفیت سفارش دادند.
جعفری افزود: یکی دیگر از دلایلی که کیفیت خودروهای مونتاژی چینی را در بازار ایران پایین آورده است، به درصد داخلیسازی که ما داریم برمیگردد. قطعات بیکیفیت داخلی به شرکتهای تولیدکننده عرضه میشود که همین در کیفیت خودروی مونتاژی تاثیر میگذارد. باید قبول کرد که ماشینهای چینی که در بازار ایران تولید میشود کیفیت لازم را ندارد.
وی ادامه داد: در فاز اول داخلیسازی باید ۲۵ درصد قطعات خودرو داخلیسازی شود تا اجازه تولید داشته باشند که آن ۲۵ درصد شامل رینگ، لاستیک، آینهها، رودری و بعضا دوخت صندلیها میشود. بعد از این هم هر ۶ ماه یا یک سال یکبار باید درصد داخلیسازی افزایش یابد تا تعرفه واردات سیکیدی افزایش نیابد، به همین دلیل هر سال میزان داخلیسازی افزایش مییابد.
به گفته جعفری، کار به جایی رسیده است که یکی از ماشینهای ارزان قیمت مونتاژی در بازار ایران که کیفیت قابل قبولی هم داشته و تا سال گذشته جزء ماشینهای بیدردسر بوده، متاسفانه الان به دلیل درصد زیاد داخلیسازی به ماشین پردردسری تبدیل شده است.
این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که طرف چینی و طرف ایرانی متوجه شدهاند که بازار ایران در انحصار است، نه خبری از رقابت است و نه واردات آنچنانی وجود دارد. بنابراین ماشین را با هر قیمتی بفروشند مردم مجبور هستند بخرند و به تبع آن هر نوع خدمات پس از فروشی را هم قبول کنند. نتیجه آن شده است که لوازم یدکی بسیاری از ماشینهایی که در بازار ایران عرضه میشود، موجود نیست و چالشهای زیادی را برای مصرفکننده ایجاد کرده است.
جعفری گفت: کسانی در مورد کیفیت خودرو باید صحبت کنند که کارشناس حوزه خودرو باشند. متاسفانه در ایران راجعبه تمام حوزهها که برای مردم جذاب است و باعث معروفیت میشود، صحبت میکنند.
این کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو گفت: چه اتفاقی افتاده است که این دوستان تا دیروز راجعبه محصولات چینی که بازار ایران دو دستی تقدیم آنها شده است، اظهارنظرهای مثبتی داشتند و حتی برای آنها صف بسته بودند اما الان از بی کیفیت بودن این ماشینها صحبت میکنند؟ به نظرمیرسد چون واردات خودرو آزاد شده و مردم دوست دارند مصاحبههای دیگری بشنوند، به نفع آنها است که موضوعات دیگری را مطرح کنند.