کلاهبرداری تلفنی، این بار به نام فروش بیمهنامه توسط بیمه مرکزی
بیمه مرکزی با تأکید بر عدم فروش مستقیم بیمهنامه توسط این سازمان، از شهروندان خواست نسبت به تماسهای مشکوک افراد سودجویی که خود را نماینده این نهاد معرفی میکنند، هوشیار باشند.
به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از خبرگزاری مهر بر اساس اعلام بیمه مرکزی جمهور اسلامی ایران، این سازمان هیچگونه بیمهنامهای به صورت مستقیم به مردم نمیفروشد و تماسهای اخیر برخی کلاهبرداران که با ادعای نمایندگی این نهاد، اطلاعات شخصی افراد را برای فریب آنها استفاده میکنند، کاملاً غیرقانونی است. این سازمان با هشدار درباره افزایش کلاهبرداریهای تلفنی، روشهای متداول سودجویان و راههای مقابله با آنها را تشریح کرد.
شیوههای فریب توسط کلاهبرداران تلفنی
۱. ارائه اطلاعات شخصی شما: اگر فردی با شما تماس گرفت و اسم، فامیل و اطلاعات شخصی شما را میدانست، فکر نکنید که حتماً او یک آدم معتبر است. این افراد معمولاً اطلاعات شما را از طریق منابع غیرقانونی به دست میآورند و سعی میکنند از طریق استفاده از این اطلاعات اعتماد شما را جلب کنند.
۲. جعل هویت سازمانهای معتبر: متخلفان با معرفی خود به عنوان نماینده بیمه مرکزی یا نهادهای رسمی، اعتماد شهروندان را جلب میکنند. در حالی که بیمه مرکزی هرگز به صورت مستقیم با مردم تماس نمیگیرد و هیچگونه بیمهنامهای نمیفروشد و تنها یک نهاد ناظر بر فعالیت شرکتهای بیمهای است.
۳. استفاده از شمارههای ثابت اجارهای: این افراد از شمارههای ثابت برای ایجاد حس اعتماد استفاده میکنند تا شما احساس کنید یک سازمان پشت این ماجرا قرار دارد، اما این شمارهها اغلب دایورت شده یا اجارهای هستند.
۴. درخواست مبالغ کم: کلاهبرداران معمولاً مبالغ کمی مانند ۳۰۰ هزار تومان درخواست میکنند تا قربانیان را ترغیب به پرداخت سریع و بدون پیگیری قانونی کنند چرا که افراد به ندرت برای اعداد پایین شکایتی ثبت خواهند کرد.
راهکارهای مقابله
حال که این روشها را شناختید، اگر کسی با شما تماس گرفت و ادعا کرد که از طرف بیمه مرکزی با شما تماس گرفته، این کارها را انجام دهید:
۱. هرگز اطلاعات شخصی، شماره کارت یا حساب بانکی خود را افشا نکنید.
۲. در صورت تماس مشکوک، از آنها بخواهید شماره خودشان را به شما بدهند تا شما با آنها تماس بگیرید و با گرفتن شماره تماس گیرنده از طریق مراجع رسمی مانند بیمه مرکزی یا شرکت بیمه طرف قرارداد خود، هویت فرد را بررسی کنید.
۳. حتماً گزارش این کلاهبرداری را ثبت کنید و گزارش این تماسها را به پلیس فتا یا بیمه مرکزی اطلاع دهید. برای این کار میتوانید با شماره تلفن مرکز پاسخگویی بیمه مرکزی (۲۳۴۲) نیز تماس بگیرید.
۴. بیمه مرکزی با یادآوری لزوم افزایش آگاهی عمومی، از شهروندان درخواست دارد تا با اشتراک گذاری این هشدارها و پیگیری قانونی، به کاهش قربانیان این کلاهبرداریها کمک کنند.
از آنجا که این کلاهبرداریها هر روز در حال افزایشاند، مهمترین نکته این است که اگر چنین تماسهای مشکوکی داشتید حتماً به بیمه مرکزی گزارش دهید تا با این افراد بطور قانونی برخورد قاطعانه شود.
اگر ما آگاه باشیم و به دیگران اطلاع رسانی کنیم حتماً میتوانیم جلوی این سوءاستفادهها را بگیریم. لطفاً ویدئوی زیر را با دقت ببینید؛ هوشیار باشید و این پیام را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید تا آگاهی عمومی افزایش یابد.