» گفتگو » گفتگو تنها راه پایان دادن به خلاء ریاست جمهوری لبنان است
گفتگو تنها راه پایان دادن به خلاء ریاست جمهوری لبنان است
گفتگو

سفیر ایران:

گفتگو تنها راه پایان دادن به خلاء ریاست جمهوری لبنان است

۰

درپی ناکامی امروز چهارشنبه پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور این کشور برای دوازدهمین بار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تنها راه پایان دادن به خلاء در نهاد ریاست جمهوری این کشور را گفت وگوی بین طیف ها و جریان های مختلف سیاسی دانست.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از پایگاه العهد، «مجتبی امانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در توییتی نوشت: ما بارها تاکید و دعوت کرده‌ایم که یگانه راه حل پایان دادن به خلاء در نهاد ریاست جمهوری همان گفت گو و تفاهم و اجماع داخلی است.

وی این مطلب را پس از ناکامی دوباره پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور این کشور بیان داشت.

پارلمان لبنان امروز برای دوازدهمین بار در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند.

براساس نتایج رأی گیری، «سلیمان فرنجیه» نامزد ائتلاف حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها ۵۱ رأی و «جهاد ازعور» نامزد جناح مخالفان ۵۹ رأی آورد.

هفت نماینده نیز نام «زیاد بارود» وزیر سابق لبنان، هفت نماینده نیز نام «لبنان الجدید» و دو نماینده نام «جوزف عون» فرمانده ارتش لبنان را به صندوق انداختند و یک رأی نیز سفید به صندوق انداخته شد و یک رأی نیز باطل اعلام شد.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان سپس با اعلام اینکه تعداد نمایندگان پارلمان از حد نصاب افتاده است و امکان رأی گیری دوباره به درخواست برخی نمایندگان وجود ندارد، جلسه را ترک کرد.

درحالی که حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، جناح مقابل «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کرده است.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

پارلمان لبنان با وجود برگزاری دوازده جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته است جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید را تعیین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×