» خودرو » خودروهای وارداتی بدون خریدار ماندند؟
خودروهای وارداتی بدون خریدار ماندند؟
خودرو - ویژه

خودروهای وارداتی بدون خریدار ماندند؟

۰

آماروارقام اعلامی از سوی گمرک و مسئولان سامانه یکپارچه مشخص می‌کند ماجرای واردات خودرو هنوز جدی گرفته نشده است

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از فرارو، مرحله دوم فروش خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه درحالی از نیمه بهمن امسال آغاز می‌شود که برخلاف تصور، متقاضیان این دور باید خان افتتاح حساب وکالتی و بلوکه‌کردن ۵۰۰ میلیون پول را پشت‌سر بگذارند. الزامی بودن افتتاح حساب وکالتی که برخلاف اظهارات پیشین مسئولان سامانه جزو شروط ثبت‌نام اعلام شده، تنها ابهام ماجرا نیست و دوباره در فهرست محصولات عرضه‌شده مدل‌های زیادی بدون مشخص شدن قیمت نهایی و تحت‌عنوان قیمت علی‌الحساب در دسترس متقاضیان قرار گرفتند. بااینکه آمار دقیقی از میزان متقاضیان خودروهای وارداتی وجود ندارد، اما باکنار هم گذاشتن صحبت‌های مدیران گمرک و مسئولان سامانه یکپارچه متوجه می‌شویم هنوز ماجرای واردات خودرو سروشکل جدی نگرفته است.

ثبت‌نام خودروهای وارداتی و تداوم شرط افتتاح حساب وکالتی

ثبت‌نام خودروهای وارداتی درحالی برای متقاضیان جدید امکان‌پذیر شد که برخلاف تصور بازهم خریداران خودروهای وارداتی باید مرحله افتتاح حساب وکالتی و واریز پول به آن را پشت‌سر بگذارند.

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی روز ۱۵ بهمن امسال با انتشار اعلامیه دوم در صفحه اول سامانه اعلام کرد متقاضیان این مرحله نیز باید تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۱۸ بهمن یکی از حساب‌های خودشان را در شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه، به نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ پنج میلیارد ریال (۵۰۰ میلیون تومان) مسدود کنند.

ثبت‌نام خودروهای وارداتی همزمان با آغاز رسمی مرحله دوم، بدون حذف شرط افتتاح حساب وکالتی کلید می‌خورد و همین اتفاق را می‌توانیم اولین ابهام این دور بدانیم. اواسط آذر امسال خبر حذف شرط افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خرید خودرو به‌نقل از مهدی تقدسی مدیرسامانه یکپارچه در خبرگزاری‌ها منتشر شد و حالا آنطور که از شواهد پیداست، حذف این مورد فقط مختص خودروهای داخلی است.

افتتاح حساب وکالتی که یکی از شروط لازم برای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی است، از طریق بانک‌های صادرات، رفاه، پاسارگاد، ملی، ملت، مهر ایران، کشورزی، اقتصاد نوین، آینده، شهر، ایران‌زمین، پست‌بانک، موسسه ملل، سینا، گردشگری، مسکن، تجارت، صنعت و معدن، رسالت، کارآفرین، سرمایه، پارسیان، توسعه تعاون و دی امکان‌پذیر است.

خودروهای وارداتی بدون خریدار ماندند؟

مرحله دوم فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه قرار است از محل خودروهای مازاد انجام شود. کدام خودروها؟ گمرک ایران اخیرا گزارشی از تعداد دقیق خودروهای وارداتی اعلام کرده که این عدد به پنج هزار مدل هم نمی‌رسد.

تعداد خودروهای وارداتی براساس اعلام گمرک ایران در ۱۰ ماه ابتدایی امسال دقیقا چهار هزار و ۹۹۷ مدل مختلف بوده است. آنطرف میزان متقاضیان چقدر است؟

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی فعلا آمار دقیقی از کل میزان متقاضیان خودروهای وارداتی اعلام نکرده، اما با یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شویم خود مسئولان سامانه تعداد کل متقاضیانی که تا نیمه اسفند پارسال دنبال خرید خودرو وارداتی بودند، بیش از ۱۲۰ هزار نفر می‌دانستند.

تعداد متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه قاعدتا در ماه‌های گذشته و همزمان با ۱۰ مرتبه بازگشایی سامانه بیشتر شده است. با این حال مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی قرار است با احتساب همان پنج هزار مدلی انجام شود که در مرحله اول بی‌مشتری ماندند.

قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟

مرحله دوم فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه با عرضه ۱۳ مدل مختلف انجام شود. از بین خودروهای وارداتی مرحله دوم سامانه یکپارچه همچنان تکلیف قیمت سه مدل مشخص نیست و فعلا ارقام روبروی آن‌ها تحت‌عنوان قیمت فروش علی الحساب درمبادی ورودی اعلام شده است.

گک GS۳ که یکی از سه محصول وارداتی راسا موتور خاورمیانه است، با قیمت علی‌الحساب یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون به سامانه آمده است. محصولی که اساسا در دسته خودروهای ۲۰ هزار دلاری قرار می‌گیرد و نباید بیشتر از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ارزش داشته باشد. گک امپو و گک امکو به‌ترتیب یک میلیارد و ۵۰۰ و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون به‌شکل علی‌الحساب عرضه می‌شوند. گک امپو و گک امکو هم بیشتر از ۲۲ هزار دلار ارزش ندارند.

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ و ۳ که اولین مدل‌های وارداتی در این مقطع به‌حساب می‌آیند گزینه‌های بعدی در مرحله فروش سامانه یکپارچه محسوب می‌شوند و برخلاف مدل‌های وارداتی راسا موتور خاورمیانه با قیمت قطعی عرضه می‌شوند.

قیمت چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲ و ۳ در بازار جهانی تقریبا به ۱۵ هزار دلار می‌رسد، اما آن‌هایی که در سامانه یکپارچه سراغ اولی می‌روند نهایتا با احتساب همه هزینه‌های جانبی یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون پرداخت می‌کنند و خرید چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳ نیز یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون آب می‌خورد.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/h5ib

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×