خودروهای وارداتی گران میشوند، هیبریدیها بیشتر
با اعلام رسمی افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده به دنبال افزایش تعرفه واردات خودرو، این سوال پیش آمده است که خریداران باید منتظر چه میزان افزایش قیمت باشند و اصلا چرا برخلاف وعدههایی که مبنی بر سهولت و افزایش واردات خودرو وجود داشت، تعرفه واردات خودرو افزایش یافت؟
به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اقتصاد آنلاین، روز جمعه بود که مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت از آغاز دور جدید ثبتنام خودروهای وارداتی از شنبه خبر داد و دلیل طولانی شدن فرآینده ثبتنام در این دوره را بحث تعرفههای سال آینده دانست و گفت که مجبوریم حتی خودروهایی را که قیمت قطعی دارند را علیالحساب محاسبه کنیم تا با افزایش قیمت ناشی از رشد تعرفهها، سال بعد فروشندگان و خریداران این خودروهای وارداتی دچار مشکل نشوند.
او همچنین از افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده به دلیل افزایش تعرفه و نرخ محاسبه گمرک خبر داده است.
با اعلام رسمی افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده به دنبال افزایش تعرفه واردات خودرو، این سوال پیش آمده است که خریداران باید منتظر چه میزان افزایش قیمت باشند و اصلا چرا برخلاف وعدههایی که مبنی بر سهولت و افزایش واردات خودرو وجود داشت، تعرفه واردات خودرو افزایش یافت؟
افزایش تعرفه واردات خودرو توسط دولت و تقابل مجلس و مجمع
دولت در لایحه بودجه سال آینده تعرفه واردات خودرو را ۱۰۰ درصد تعیین کرد و در این بین تمایزی بین انواع مختلف خودرو قائل نشد و باعث شد که تر و خشک با هم بسوزند؛ چرا که قبل از این تعرفه واردات خودروهای برقی ۴ درصد، خودروهای هیبریدی ۱۵ و برای خودروهای بنزینی نیز براساس حجم موتور از ۲۰ تا ۱۳۵ درصد متغیر بود و حالا از سال جدید تمام این خودروها با تعرفه ۱۰۰ درصدی وارد کشور خواهد شد.
تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو حتی مورد اعتراض نمایندگان مجلس هم قرار گرفت و آنها در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد کاهش دادند که در نهایت با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه و خواسته اولیه دولت محقق و به تصویب رسید.
دولت چهاردهم در حالی اقدام به افزایش تعرفه واردات خودرو کرد که رئیس دولت در زمان مناظرات انتخاباتی عقاید دیگری درخصوص واردات خودرو داشت و بر رقابتی شدن بازار خودرو تاکید میکرد. علی خسروانی، فعال بازار خودرو هم گفته بود که پزشکیان در یک جمع خصوصی از بالا بودن تعرفه واردات خودرو انتقاد کرده و با جمله «این دیگر تعرفه نیست، باج گیری است» به این موضوع واکنش نشان داده است.
دولت به دنبال درآمد بیشتر است
دولت با نادیده گرفتن وعدههای قبلی خود و با هدف افزایش درآمد و جبران کسری بودجه اقدام به افزایش تعرفه واردات خودرو کرده است و در این بین افزایش چند برابری تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی در تناقض با صحبتهای علیآبادی وزیر اسبق صمت است که به یکباره و با اصرار عجیبی، برقیسازی خودروها را مطرح کرد و در این زمینه بر کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا تاکید میکرد.
خودروهای وارداتی گران میشود
افزایش تعرفه واردات خودرو و روند کند تخصیص ارز به واردات، سبب افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده خواهد شد و مصرفکننده را بیش از پیش از دسترسی به خودروی وارداتی دور خواهد کرد و این کالای مصرفی را با شدت بیشتری در رده کالاهای لوکس و سرمایهای قرار خواهد داد. در حالی بازار منتظر گرانی قیمت خوروهای وارداتی است که چند ماه قبل ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وعده ارزان شدن بسیاری از خودروهای وارداتی را داده بود.
افزایش تعرفه چه تاثیری بر قیمت خودروهای وارداتی اثر میگذارد؟
تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای واردات انواع خودرو بیشترین تاثیر را بر رو قیمت خودروهای برقی و هیبریدی میگذارد که سابق بر این با تعرفه ۴ و ۱۵ درصدی وارد کشور میشد و از طرفی هم منجر به کاهش تعرفه خودروهای بنزینی با حجم ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی خواهد شد که مشمول بیشترین تعرفه یعنی ۱۳۵ درصد بود.