زنگ خطر تکرار فساد چای دبش در موتور
رییس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران گفت: کل مصرف واقعی ارز موتور سیکلت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است در حالی که هم اکنون نزدیک به یک هزار میلیارد دلار به این بخش ارز تزریق می شود.
به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از خبرگزاری مهر, ابوالفضل حجازی رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران در مورد میزان عمق ساخت داخل موتورسیکلت در کشور اظهار کرد: در حال حاضر موتورسیکلت فقط به صورت مونتاژ تولید میشود و متأسفانه در این دولت در بخش تولید این محصول ۴ پله هم عقب افتادیم.
وی افزود: یک شرکت در ایران ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیما میگیرد و ارز را هم برای خرید هتل و… از کشور خارج میکند به گونهای که مشخص نیست این پول کجا میرود. در مقابل شرکتی داریم که از ابتدای سال به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و هیچ ارزی هم نمیگیرد.
هشدار نسبت به تکرار فساد چای دبش در موتورسازی
حجازی ادامه داد: این ارزها با لابیهای گسترده در اختیار این شرکتها قرار میگیرد و اگر روال به همین شکل تداوم یابد به زودی شاهد بروز تخلفاتی مشابه چای دبش در صنعت موتورسیکلت خواهیم بود.
وی تصریح کرد: کسانی که این ارزها را میگیرند بسیار مهندسی شده جلو میروند و تبلیغات وسیعی هم دارند. در مقابل شرکتی داریم که به دلیل تأخیر در دریافت ۱۰۰ هزار دلار ارز بیش از ۷ ماه است که قطعاتش در گمرک مانده است.
این فعال صنعتی با بیان اینکه فساد در حوزه موتورسیکلت بیداد میکند، گفت: در حال حاضر در حد یک لاستیک تولید میکنیم و مابقی تجهیزات و قطعات تولید این محصول وارداتی است.
حجازی اضافه کرد: ۱۵ سال پیش در بخش موتورسیکلت بیش از ۶۰ درصد تولید داخل داشتیم اما هم اکنون تولید موتورسیکلت مونتاژی شده است. فساد در سیستم تخصیص ارز باعث شده که به این روز بیفتیم. برخی کارخانجاتشان تعطیل شده و برخی به صورت بی رویه ارز میگیرند و در قالب ۳۰ قسط موتور میفروشند.
وی تصریح کرد: چرا باید ارزپاشی های بی رویه و بی حساب در صنعت موتورسیکلت داشته باشیم که باعث خروج ارز در کشور و مونتاژ بیش از نیاز شود؟ مصرف واقعی موتورسیکلت در سال کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است اما با فروش اقساطی طولانی، مردم برای حفظ سرمایه موتور می خرند و موتور از حالت مصرفی بودن خارج شده است.
کل مصرف واقعی ارز موتور ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است
حجازی ادامه داد: در حال حاضر سالانه نزدیک به یک هزار میلیارد دلار ارز به چند نفر در حوزه موتورسیکلت پرداخت میشود در حالی که اگر جیره بندی و برنامه ریزی منظم بدون لابی در تخصیص ارز داشته باشیم کل مصرف ارز موتورسیکلت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال است.
وی افزود: چه اتفاقی افتاده که ناگهان مصرف ارز ۱۰ برابر شده و عمق ساخت تولید داخل کمتر از ۱۰ درصد شده است؟ نکته این است که به بهانه اینکه در داخل مونتاژ میکنند معافیتهایی را نیز میگیرند.
کاهش ۷۰ درصدی قیمت موتور با تخصیص درست ارز
رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران اضافه کرد: در حال حاضر متأسفانه هزینه تولید موتور سیکلت در کشور بالا رفته و هم اکنون میانگین قیمت موتورسیکلت بین ۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است در حالی که اگر ارز به درستی تحویل کارخانه داران شود قیمت موتور سیکلت ۷۰ درصد کاهش مییابد.
وی تاکید کرد: دولت به شرکتهای کوچک ارز نمیدهد و این شرکتها در حال خروج از شبکه تولید هستند و چند شرکتی که ارز میگیرند با ۲۰۰ درصد سود محصولات خود را میفروشند. سامانه فساد بسیار گسترده است و به این راحتیها قابل ردیابی نیست و خشک کردن ریشه کار سختی است.