» کشاورزی » جزییات خرید توافقی گندم اعلام شد
جزییات خرید توافقی گندم اعلام شد
کشاورزی - ویژه

جزییات خرید توافقی گندم اعلام شد

۰

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳ را برای اجرا به استانها اعلام کرد.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اقتصاد آنلاین، سعید راد مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با ارسال نامه ای به اداره های کل غله و خدمات بازرگانی استانها،  دستورالعمل خرید گندم داخلی توسط بخش غیر دولتی(خرید توافقی) در سال ۱۴۰۳  را اعلام کرد.

در این دستور العمل آمده است استفاده از سامانه نرم افزاری معرفی شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفاب) در مرکز خرید توافقی برای خرید گندم توسط بخش خصوصی نیز الزامی است. متن این دستورالعمل  به شرح زیر است.

با عنایت به بند ۱۳ ابلاغیه شماره ۰۲۰۳۴۷۰ مورخ۱۴۰۳.۰۱.۱۴ مقام عالی وزارت و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تصویر (پیوست بدینوسیله دستورالعمل اجرایی خرید توافقی گندم توسط بخش غیر دولتی جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

(۱) در گام نخست و در فرصت زمانی مناسب لازم است اطلاع رسانی به صنوف و صنایع مرتبط با گندم و آرد از سوی تشکل ها و انجمنهای صنفی ذیربط به نحو مقتضی صورت پذیرفته تا متقاضیان از ضوابط خرید توافقی مندرج در این دستورالعمل به نحو مطلوب اطلاع حاصل نمایند.

(۲) در گام بعدی جمع بندی درخواست‌های متقاضیان توسط تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی ذی‌ربط انجام و پس از بررسی صلاحیت آنان از طرف تشکل‌های مذکور با ذکر نوع گندم، مقدار و استان مورد نظر به ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استانها معرفی شوند.

(۳) متقاضی یا نماینده وی نسبت به اعلام مراکز خرید پیشنهادی به تفکیک شهرستان و با ذکر آدرس دقیق محل مورد نظر به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اقدام نماید.

(۴) اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان با در نظر گیری محل استقرار مراکز خرید تضمینی و با رعایت حد فاصل بین مراکز خرید و تسهیل در روند خرید، نسبت به تایید محل پیشنهادی متقاضی و یا اعلام محل جدید جهت ایجاد مرکز خرید اقدام و مراتب را حداکثر ظرف مدت ۳ روز کاری از زمان اخذ پیشنهاد متقاضی به وی اعلام می‌نماید.

(۵)اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اسامی متقاضیان را به همراه مقدار و مدت زمان خرید توافقی گندم را به اداره کل هماهنگی خرید داخلی جهت صدور مجوز خرید از طریق سامانه سیفاب ارسال نماید.

اهم ضوابط خرید توافقی توسط بخش غیر دولتی به شرح زیر بوده و رعایت آن الزامی است:

۱) خرید صرفاً از کشاورزانی که مشخصات آنها در سامانه پهنه بندی درج گردیده مجاز است. به همین منظور استفاده از سامانه نرم افزاری معرفی شده توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفاب) در مرکز خرید توافقی الزامی است.

تبصره: از تعریف اشخاص غیر کشاورز به عنوان خدمات دهندگان در سامانه سیفاب اکیداً خودداری گردد.

۲) خرید گندم صرفاً در محل‌های تایید شده و با نظارت اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان انجام می‌پذیرد.

۳)قبل از شروع عملیات خرید گندم توسط متقاضیان در مراکز اعلامی، مراتب از سوی آنان به آن اداره کل جهت اعمال نظارت‌های لازم منعکس گردد. بدیهی است به درخواست‌های واصله پس از انجام خرید توسط متقاضی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

۴) متقاضی مکلف به ثبت و ضبط عملیات خرید در سامانه سیفاب و ارایه فهرست اسامی کشاورزان با ذکر مقدار و ارزش گندم‌های خریداری شده که به تأیید نماینده اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان رسیده است می‌باشد.

۵) برای گندم های خریداری شده باید رسید خرید در سربرگ متقاضی چاپ و به تایید متقاضی، کشاورز رسیده و یک نسخه تحویل کشاورز گردد.

۶) باسکول مورد استفاده در مراکز می‌بایست گواهی استاندارد داشته و دارای نشانگر دو طرفه بوده و در زمان خرید و خروج کالا از انبار دارای اعتبار باشد.

۷)مراکز خرید به هیچ وجه نباید نسبت به خرید تضمینی همزمان با خرید توافقی اقدام نمایند.

۸) آرد حاصل از گندم خریداری شده توسط بخش غیر دولتی الزاماً باید از طریق سامانه یکپارچه مدیریت خرید و فروش آرد به فروش برسد.

۹)زمان خرید در سطح کشور از ابتدای فروردین ماه ۱۴۰۳ لغایت پایان آذرماه می‌باشد.

۱۰)در صورت نیاز به حمل گندم خریداری شده به خارج از ،استان متقاضی می بایست مراتب را قبل از شروع عملیات حمل به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان با ذکر مقصد یا مقاصد مورد نظر اعلام نماید و اداره کل پس از بررسی نسبت به انجام هماهنگیهای لازم با مراجع استانی و صدور مجوز اقدام می‌نماید.

۱۱) به منظور حصول اطمینان از صحت عملکرد مراکز خرید توافقی و جلوگیری از تخلفاتی نظیر ثبت صوری خرید و…..تمهیدات مناسب نظیر کنترل اسناد خرید، قبوض باسکول، پرداخت وجه و…. اتخاذ و به مورد اجرا گذارده شود.

۱۲) در مکاتبات ارسالی به اداره کل هماهنگی خرید داخلی متضمن درخواست صدور مجوز خرید توافقی، موضوع معرفی تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی ذیربط، عدم خرید تضمینی توسط مرکز خرید اعلامی، به همراه مقدار و مدت زمان مورد درخواست صراحتاً درج گردد.

۱۳) در خصوص نحوه تعریف اشخاص و شرکتها، مراکز خرید بخش غیردولتی، ثبت و ضبط عملیات خرید، نحوه گزارش گیری از خرید در سامانه سیفا و…. هماهنگی‌های لازم با دفتر فناوری اطلاعات معمول گردد.

۱۴) در جهت جلوگیری از وقوع تخلفات احتمالی، بازرسی‌های دوره ای و نظارت بر امر خرید و عملکرد مراکز خرید توسط حراست استان الزامی می‌باشد.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/8dl7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×