» صنعت و معدن » جهش تولید با دانشگاههای مهارت‌محور ممکن است
صنعت و معدن - یادداشت

جهش تولید با دانشگاههای مهارت‌محور ممکن است

۰

دکتر حسین چناری نوشت:شعار سال ۱۴۰۳ یعنی جهش تولید با مشارکت مردم بار دیگرامر مهم بازاندیشی نظام آموزشی را مطرح و در صدر مسائل کشور قرار می‌دهد چرا که تنها با دانشگاه مهارت‌محورمی‌توان گام در این مسیر دشوار و طولانی نهاد.

اکنون لازم است دانشگاه به سرعت از مدرک‌محوری به سمتمهارت‌محوری سوق پیدا کند. اصلی‌ترین ماموریتدانشگاههای امروزی مهارت‌محوربودن آنهاست و وقتیدانشگاهها به سمت مهارت‌محوری بروند، کارآفرینی و جهش تولید هم اتفاق خواهد افتاد.

در دنیای امروز، دیگر مدرکمحوری جایگاه خود را از دستداده و مهارتمحوری به عنوان رکن اصلی صنعت و تولیدمطرح است. دانشگاهها به عنوان مراکز آموزشی اصلی نقشبه سزایی در تربیت نیروی انسانی صنایع دارند. کارکنان روحو جان صنعت و تولید هستند  و پیشرفت صنایع تا حدزیادی به توانایی و عملکرد کارکنان از مدیران ارشد، تاسطوح کارمندان بستگی دارد.

در این میان این نکته حائز اهمیت است که صنعت و تولیدبا سرعت در حال طی کردن سطوح پیشرفت خود است و رشدعلم و تکنولوژی، صنایع را با خود به سمت جلو میبرد.صنایع به دلیل ساختار خود، سریع‌تر و منعطفتر ازدانشگاهها با تغییرات و رشد علم و تکنولوژی همگام میشوندو همین موضوع سبب شده که نیاز به کارکنانی مسلط بهدانش روز داشته باشند و البته باید خاطرنشان کرد متاسفانهدانشگاه از صنایع عقب مانده است و توانایی تامیننیروهای دانشمحور و مهارتمحور لازم را ندارد.

بنابراین ضروری است هر چه سریعتر دیوار صنعت و دانشگاهبرداشته و سیستم آموزشی بر اساس آموزش‌های مادامالعمربرنامهریزی شود. یعنی مهارتمحوری  به جای مدرکپروری.

دانشگاه در این راستا باید تورهای صنعتی را برایدانشجویان خود برگزار کند و یا چندین واحد درسی ازرشتههای تحصیلی خود خصوصاً رشتههای مهندسی را بهبازدید از صنایع، کارخانهها و سازمانهای مرتبط اختصاصدهد. بازدید از خط تولید و آشنایی با شبکه ارتباط بامشتریان، سیستمهای حمل و نقل، مشاغل سازمانی و شرحوظایف و ساختار صنعت و تولید می‌تواند آینده مبهم در ذهندانشجویان را شفاف کند تا آنها با دید بازتری نسبت بهانتخاب شغل گام بردارند و برای رسیدن و دستیابی به آنتلاش کنند.

از دیگر عوامل اثرگذار هدایت تحقیقات، پژوهشها وپایاننامهها به سمت کاربرد در صنایع است. متاسفانه اکثرتحقیقات و مقالات و خصوصا پایاننامهها صرفا برای رزومهبا نمره گرفتن استفاده می‌شود و هیچ کارایی در جهت پیشرفتصنعت و تولید ندارد.

این موضوع در حالی است که یک دانشجو در طول مدتتحصیل خود بیش از دهها پژوهش انجام می دهد که اگراین پژوهش‌ها به صورت هدفمند و در راستای نیاز صنعت و تولید انجام شوند، هم تجربهای کارآمد برای دانشجو خواهد بودو هم رشد و گسترش صنایع را به دنبال خواهد داشت.

شکاف بین دانشگاه و صنعت و تولید در واقع شکاف بیندنیای آکادمیک و تئوری و دنیای واقعی است. مسلم استکه صنعت و تولید با سرعت به سمت جلو در حرکت هستند واین دانشگاهها و مراکز آموزشی هستند که باید آموزههایخود را مطابق با نیاز  روز آنها به روزرسانی کنند تا نسلیدانشمحور و مهارتمحور برای صنعت و تولید کشور تربیتکنند.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/cxmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×