چالش سازمان تامین اجتماعی با ایجاد درگاه مشترک پرداخت مالیات و حق بیمه
چندی پیش مدیرعامل شرکت خدمات ماشینی تامین اجتماعی از رایزنی با سازمان امور مالیاتی در راستای ایجاد درگاه مشترک جهت پرداخت حق بیمه و هزینه مالیات خبر داد که این امر شائبه فرار کارفرمایان از پرداخت حق بیمه با ایجاد این درگاه را ایجاد کرد که معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.
این موضوع را در نظر داشته باشیم که مالیات و بیمه در کشور ما، دو موضوع جداگانه است؛ از سال ۱۳۱۲ تا امروز «حق بیمه» جداگانه لحاظ و دریافت میشده و اکنون هم ۳۰ درصد است (کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق است و ۲۳ درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقیمانده نیز سهم کارگر است و هر ساله مبلغ آن مشخص میشود).
محمدی به جزییات بیشتری از این طرح جدید اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون نفر بیمهپرداز تحت پوشش تامیناجتماعی قرار دارد و سازمان ماهیانه ۴۰ هزار میلیاردتومان تعهدات پرداخت میکند و از سوی دیگر بر اساس پیشبینیهای هرم جمعیتی و افزایش بازنشستگیها، تامین منابع مهم است لذا اگر اشتباهی در بحث اصلاح مقررات و روش دریافت حق بیمه انجام دهیم شاید در بحث پرداخت تعهدات با مشکل مواجه شویم؛ به دنبال این بودیم که درگاه بیمه و مالیات یکی باشد اما نبایستی حق بیمه از طریق مالیات اخذ شود یا بالعکس؛ کارفرمایی که لیست مالیاتی را میبرد در کنار آن لیست بیمه را از یک درگاه به تامین اجتماعی ارسال کند یعنی یک درگاه مشترکی وجود دارد که کارفرما علاوه بر آنکه مالیاتش را از آنجا پرداخت میکند، میتواند حق بیمه را نیز به حساب تامین اجتماعی واریز کند.
این احتمال وجود دارد که کارفرما برای مالیات یک مبلغی و برای حق بیمه تامین اجتماعی نیز یک مبلغی پرداخت کند اما برای ایجاد وحدت رویه قرار شد از طریق درگاه مشترک این اتفاق رخ دهد، اما واریزی و ارسال لیست از طریق درگاه مشترک باید جداگانه باشد بدین صورت که کارفرما مالیات خود را جداگانه پرداخت و تامین اجتماعی نیز حق بیمه خود را جداگانه دریافت کند تا مشکل خاصی در زمینه پرداخت تعهدات ایجاد نشود.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر کارفرما با استفاده از خدمات غیرحضوری تامیناجتماعی با مراجعه به سایت es.tamin.ir و انتخاب گزینه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، لیست را ارسال و حق بیمه را پرداخت میکند بدون آنکه به تامین اجتماعی مراجعه کرده باشد اما دوستان تصور میکردند هنوز ارباب رجوع به تامین اجتماعی مراجعه میکند در صورتی که اکنون اصلا مراجعه حضوری نداریم بلکه ماهیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره لیست حق بیمه را از کارفرمایان دریافت میکنیم؛ شاید کمتر از نیم درصد مراجعات به صورت حضوری صورت گیرد که این نیم درصد نیز ممکن است در روزهای پایانی ماه به دلیل کندی سیستم یا مشکل اینترنت و در راستای ایجاد تسهیلات بیشتر به صورت حضوری انجام شود.
کلانتری مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین پیش از این از رایزنی با سازمان امور مالیاتی در راستای ایجاد درگاه مشترک به منظور پرداخت حقبیمه و هزینه مالیات خبر داد و گفت: همزمان و همسو با راه اندازی پروژه لیست مشترک بیمه و مالیات، «سامانه متمرکز دریافت لیست حق بیمه» نیز توسط شرکت در دست پیاده سازی و اجراست.