» خودرو » رونمایی از خودروی محبوب شوروی در تهران
رونمایی از خودروی محبوب شوروی در تهران
خودرو - ویژه

رونمایی از خودروی محبوب شوروی در تهران

۰

طبق آخرین آمار گمرک ایران، تعداد خودروهای وارداتی در طول دو سال اخیر به ۴۰۰۰ دستگاه هم نرسیده است. خودروهایی هم که وارد شده‌اند اکثراً چینی هستند. روز گذشته نیز شرکت نیکا موتور از چهار محصول لادا در نمایشگاه اوراسیای تهران رونمایی کرد تا مشخص شود پس از چین نوبت به روسیه رسیده تا برای محصولات بدون آپشن و بی‌کیفیت خود در ایران دنبال بازار بگردد.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از تجارت‌نیوز، لادا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان روسیه است که زیرمجموعه آفتا واز (Avto Vaz) محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۶۶ با همکاری فیات ایتالیا و اتحاد جماهیر شوروی در شهر تولیاتی روسیه تأسیس شد و طی چند دهه اول تولید، محبوب‌ترین خودروی شوروی و کشورهای اروپای شرقی بود. البته محبوبیت بالای لادا را در آن سال‌ها می‌توان به دلیل بسته بودن مرزهای این کشورها به روی محصولات به‌روز جهانی دانست.

لادای از رده خارج روسی به ایران آمد!

شرکت نیکا موتور، روز گذشته در نمایشگاه بین‌المللی اوراسیا که در تهران برگزار شد از چهار محصول لادا رونمایی کرد. لادا وستا استیشن واگن، وستا سدان، گرانتا و نیوا چهار محصول معرفی‌شده در نمایشگاه بین‌المللی بود که قرار است در ابتدا به صورت وارداتی و سپس به صورت مونتاژی در بازار ایران عرضه شوند.

یک مقام روسی شرکت لادا در نمایشگاه اختصاصی اوراسیا به تجارت‌نیوز گفت: اولین سری از محصولات لادا احتمالاً ماه آینده وارد کشور می‌شود و تا سال دیگر، برنامه مونتاژ خودرو در خاک کشور کلید خواهد خورد.

وی ادامه داد: لادا لارگوس، محصول دیگر این شرکت بوده که در دسته مینی قرار می‌گیرد و به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، فعلاً امکان تولید ندارد. نیوا خودروی دیگری است که به دلیل مجهز نبودن به کیسه هوا، امکان ورود آن به کشور وجود نداشت که احتمالاً با تعبیه دو عدد کیسه‌ هوای جلو، مجوز ورود این خودرو نیز به کشور گرفته شود.

۴ محصول معرفی‌شده لادا چه مشخصاتی دارند؟

لادا گرانت

این سدان روسی، ارزان‌ترین خودروی واردشده روسی به داخل کشور است که از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلند استفاده می‌کند که در نسخه ۸ و ۱۶ سوپاپ تولید می‌شود. نسخه ۸ سوپاپ قادر به تولید ۸۹ اسب‌بخار و نسخه ۱۶ سوپاپ، حداکثر ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که هر دو آن‌ها قدرت تولیدی را به کمک گیربکس پنج‌سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند.

لادا گرانت با توجه به تیپ‌های مختلفی که دارد از ۸ الی ۱۰ هزار دلار در بازار روسیه به فروش می‌رسد.

لادا نیوا

محصول دیگر این شرکت علی‌رغم اینکه در کاتالوگ رسمی لادا، کلاس استیشن واگن برای نیوا نوشته شده است، در رده کراس‌اوور طبقه بندی می‌شود. نیوا از پیشرانه ۱.۷ لیتری چهار سیلندر با هشت سوپاپ استفاده می‌کند که قادر به تولید حداکثر ۸۰ اسب بخار قدرت را دارد. این قدرت تولیدی از طریق گیربکس پنج سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

لادا نیوا در تیپ‌های مختلف از حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار دلار در کشور روسیه به فروش می‌رسد.

لادا نیوا

لادا وستا

نسخه‌ای که در نمایشگاه حضور دارد در رده استیشن واگن قرار می‌گیرد. طبق گفته مقام مسئول، این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری به صورت چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شود که می‌تواند حداکثر ۱۰۶ اسب‌بخار قدرت تولیدی را به کمک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند.

این خودرو با توجه به تیپ‌های متفاوتی که دارد از قیمت ۱۴ الی ۱۶ هزار دلار به فروش می‌رسد.

 وستا

لادا وستا اسپرت

وستا در نسخه سدان از یک تیپ اسپرت نیز بهره می‌برد که نمونه آپشنال و البته گران‌تر آن به شمار می‌رود. این خودرو از پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند که حداکثر ۱۴۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

این خودرو نسبت به محصولات دیگر دارای امکاناتی همچون کنترل پایداری، دوربین جانبی و نمایشگر مرکزی است. وستا اسپرت به دلیل عرضه محدودتر و البته امکانات بیشتر با قیمت ۱۸ الی ۲۲ هزار دلار در بازار روسیه عرضه می‌شود.

 وستا اسپرت

هدف از انجام واردات؛ افزایش رقابت یا تأمین منافع گروه‌های خاص؟

با آزادسازی واردات خودرو از سال گذشته، مسئولان دولتی هدف از واردات را افزایش رقابت در بازار خودرو و تأمین مازاد تقاضا اعلام می‌کنند. اما سوالی که مطرح می‌شود، این است با توجه به اینکه صنعت خودروسازی روسیه و مخصوصاً شرکت لادا که وضعیت چندان بهتری نسبت به صنعت خودروی ایران ندارد، چگونه می‌خواهد با عرضه محصولات خود در ایران، رقابت را در بازار افزایش دهد.

خودروهایی که از لحاظ کیفیت و امکانات رفاهی در رده مطلوبی قرار ندارند و البته از قیمت بالایی نسبت به محصولات داخلی قرار می‌گیرند. ارزان‌ترین نسخه لادا که حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، با توجه به تعرفه گمرکی و سایر هزینه‌های جانبی، احتمالاً با قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شود.

از سوی دیگر تولید برخی از محصولات این شرکت به دلیل تحریم‌های روسیه متوقف شده و حتی برخی از خودروهای آن بدون ایربگ در بازار روسیه عرضه می‌شوند که نتوانستند مجوز ورود به کشور را بگیرند.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/kbed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×