» اخبار » استقبال مردم و ناوگان تاکسیرانی از « سورن پلاس »
استقبال مردم و ناوگان تاکسیرانی از « سورن پلاس »
اخبار - خودرو - سردبیر - ویژه

خودرویی که جای «سمند» و «405» را پر کرد

استقبال مردم و ناوگان تاکسیرانی از « سورن پلاس »

۰

سورن پلاس دوگانه‌سوز با برخورداری از ایمنی بالاتر و تجهیزات بیشتر، سطح رضایت‌مندی رانندگان و مسافران تاکسی را افزایش داد.

به گزارش اکو ۳۶۵ و به نقل از اخبار خودرو، با توقف تولید سمند و پژو۴۰۵، خودرو سورن‌پلاس جایگزین این محصولات شد و علاوه‌بر عرضه به مشتریان برای مصارف شخصی و خانوادگی، نسخه دوگانه‌سوز آن با دریافت مجوزها و تاییدیه‌های لازم از سازمان استاندارد و تعیین قیمت، به ناوگان تاکسیرانی کشور راه یافت. سورن‌پلاس دوگانه‌سوز با برخوداری از ایمنی بالاتر و تجهیزات بیشتر، سطح رضایت‌مندی رانندگان و مسافران تاکسی را افزایش داد. این خودرو با ترکیب سوخت بنزین و گاز قادر به پیمایش حدود یک‌هزار کیلومتر مسافت است، ضمن این‌که موتور تعبیه‌شده در آن از نوع EF7 پایه‌گازسوز بوده و علاوه بر تغییراتی در ظاهر، برخی آپشن‌ها و امکانات نیز به آن اضافه شده است.

یک سدان خانوادگی با قوای محرکه قوی

اگر خانواده خودروهای دنا اعم از نسخه پایه، دناپلاس، دناپلاس توربو و دناپلاس توربواتومات را تافته‌های جدابافته‌ از خاندان سمند بدانیم، باید اذعان داشت پرچمدار این خاندان، خودرو سورن بوده که از سال ۸۷ به بازار آمد و از سال ۹۹ نسخه ارتقایافته آن نیز با نام «سورن‌پلاس» در خیابان‌ها و جاده‌های کشور دیده می‌شود. سورن‌پلاس از موتور EF7 با حجم ۱.۷لیتر بهره می‌برد. این موتور می‌تواند ۱۱۵اسب‌بخار نیرو را در ۶هزار هزار دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دهد. همچنین قدرت گشتاور ۱۶۰نیوتون‌متری این موتور هم در دور ۴۵۰۰ به دست می‌آید.

این اعداد و ارقام برای یک سدان سایزمتوسط خانوادگی ارقام خوبی است. موتور ۱۶سوپاپ این خودرو می‌تواند استانداردهای آلایندگی یورو۵ را پاس کند و این مهم با سوخت بنزین معمولی حاصل شده است که نشان از تلاش‌های بخش مهندسی در شرکت سازنده دارد، زیرا رساندن استاندارد یک موتور به یورو۵ با بنزین معمولی که شاخص اکتان پایین دارد، خود یک پروژه پرزحمت است.

مصرف سوخت این خودرو نیز معادل ۷.۴۹لیتر در سیکل ترکیبی است؛ یعنی ۱۰۰سی‌سی کمتر از ۷.۵ لیتر. درمجموع ترکیب موتور و گیربکس در این خودرو ترکیبی آشناست و با توجه به تعدد قطعات و شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در کشور تقریبا در این دو بخش نگرانی وجود ندارد.

از رینگ‌های دورنگ تا ایزوفیکس و کروزکنترل

وقتی در مورد خانواده خودروهای سمند صحبت می‌کنیم در واقع منظور یکی از جادارترین خودروهای تولیدشده در داخل است که از نظر فضای کابین خانواده‌ها را راضی می‌کند.

سورن‌پلاس هم از این قاعده مستثنا نیست و طول، عرض و ارتفاعی به اندازه ۴۵۳۴، ۱۷۲۰ و ۱۴۶۰میلی‌متر دارد. سورن‌پلاس می‌تواند صندوق عقبی به اندازه ۵۰۰ لیتر را در اختیار شما بگذارد که تقریبا با خودرو خوش‌نام تندر۹۰ برابری می‌کند. در بخش ایمنی نیز این خودرو به ترمزهای ABS+EBA مجهز شده است.

هر چهارچرخ سورن‌پلاس از رینگ‌های دورنگ که برای اولین‌بار در ایران تولید شده است، برخوردارند. برای ایمنی کودکان در صندلی عقب نیز ایران‌خودرو در این قسمت سورن‌پلاس را مجهز به ایزوفیکس کرده است. همچنین کروزکنترل نیز از دیگر امکانات رفاهی است که می‌توانید درون کابین این خودرو پیدا کنید.

امکانات متعدد برای یک خودرو اکونومی

سیستم تهویه‌ مطبوع سورن‌پلاس از نوع اتوماتیک است و تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، پاورویندوز و آنتی‌ترپ، شیشه عقب با گرمکن، سیستم رادیوپخش، پورت USB، بلوتوث، بلندگوها همراه با تیوتر روی درهای جلو و تاقچه عقب از دیگر مشخصات و امکانات این خودرو هستند. تریم داخلی و روکش‌ها نیز پارچه‌ای و به رنگ مشکی هستند. اما طرح پارچه‌های به‌کاررفته نسبت به محصولات دیگر جدیدتر است.

صندلی‌های این خودرو از راحت‌ترین‌ها در میان تولیدات داخلی هستند؛ صندلی راننده و سرنشین شش‌حرکته است که به‌صورت دقیق می‌تواند ۲ حرکت برقی و ۴حرکت دستی داشته باشد. فرمان این خودرو هیدرولیکی است و آینه‌های جانبی نیز مجهز به راهنما و تنظیم و تاشو برقی است. چراغ‌های LED جلو، چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو، شیشه دودی طرفین و عقب، کلیدهای کنترل صوتی روی فرمان و… ازجمله امکاناتی هستند که سورن‌پلاس را بدل به یک انتخاب مناسب اکونومی خانوادگی می‌کند.

تجربه رانندگی با سورن‌پلاس و قیمت آن در کارخانه و بازار

یکی از چیزهایی در ابتدای ورود به کابین سورن‌پلاس جلب نظر می‌کند، صندلی‌های ارگونومیک و فضای پای بهتر راننده نسبت به برخی محصولات جدیدتر داخلی است. پس از استارت زدن، خودرو بدون لرزش و صدای زیاد روشن شده و کلاچ و دنده نیز تقریبا نرم هستند. وقتی سورن‌پلاس کمی دور می‌گیرد، پرشتاب است و دنده سه خودرو نیز تا ۱۳۰کیلومتر بر ساعت سرعت می‌گیرد که برای یک خودرو شهری کافی به‌نظر می‌رسد.

در مجموع شتاب سورن‌پلاس قابل‌قبول است و سیستم تعلیق آن نیز نسبتا نرم عمل می‌کند. به‌نظر می‌رسد؛ زیربندی خودرو نسبت به نسخه پایه سورن تغییراتی داشته، چراکه پایداری خودرو در سرعت‌های شهری بهتر حس می‌شود، هرچند بهتر است با سرعت‌ بالا وارد پیچ‌های تند نشویم. اما سیستم تعلیق نرم و بلند و ارتفاع بالا از سطح زمین یک نکته و مزیت مثبت برای رانندگی با سورن‌پلاس در مسیرهای پردست‌انداز و جاده‌های خاکی به حساب می‌آید. عملکرد کولر این خودرو نیز از سوی رانندگان آن بسیار خوب ارزیابی شده است.

مصرف سوخت سورن‌پلاس در خارج از شهر به ۵.۸ لیتر می‌رسد و در جاده هم برابر ۷.۴۹ لیتر در صد کیلومتر است. باک سوخت این خودرو ۶۶ لیتر گنجایش دارد و حداکثر سرعت سورن‌ پلاس هم چیزی حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

به‌طور کلی؛ فضای کابین به همراه صندوق عقب ۵۰۰ لیتری برای یک خانواده ۴ تا ۵ نفره کاملا مناسب است. قیمت کارخانه‌ای سورن‌پلاس در نسخه فول‌آپشن ۳۳۱میلیون و ۲۸۴هزار تومان و در نسخه دوگانه‌سوز ۳۷۲میلیون و ۴۰۷هزار تومان است که این دو تیپ در زمان نگارش این مطلب، در بازار آزاد به‌ترتیب ۶۳۰میلیون و ۶۶۰میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×