» منهای اقتصاد » کتاب «چگونه یک مدیر موفق آموزشی باشیم» منتشر شد
کتاب «چگونه یک مدیر موفق آموزشی باشیم» منتشر شد
منهای اقتصاد

کتاب «چگونه یک مدیر موفق آموزشی باشیم» منتشر شد

۰

جواد لگزیان/ در دهه‌های اخیر، ادبیات علمی مدیریت آموزشی با رشدی چشمگیر همراه بوده است و مفاهیمی چون رهبری تحولی، مدیریت مشارکتی، مدرسه‌محوری، ارزشیابی اثربخش، یادگیری سازمانی، و مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش، جایگاهی ویژه یافته‌اند. مدیر موفق آموزشی، دیگر تنها یک مدیر اداری نیست، بلکه باید بتواند با درک عمیق از روان‌شناسی یادگیری، جامعه‌شناسی آموزش، تحلیل داده‌ها، و اصول مدیریت استراتژیک، محیطی امن، انگیزه‌بخش و نوآور برای یادگیرندگان و همکاران خود ایجاد کند.

به گزارش اکو ۳۶۵، کتاب «چگونه یک مدیر موفق آموزشی باشیم» در پاسخ به نیاز روزافزون مدیران مدارس، مؤسسات آموزشی، دانشجویان رشته‌های مدیریت آموزشی، و کلیه فعالان حوزه تعلیم و تربیت، تدوین شده است. هدف اصلی این اثر، ارائه یک راهنمای جامع، کاربردی و علمی برای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران آموزشی در سطوح مختلف است. این کتاب ضمن بهره‌گیری از جدیدترین منابع علمی بین‌المللی، مطالعات موردی بومی، تجربیات میدانی و رویکردهای تلفیقی در مدیریت آموزشی، تلاش دارد الگویی بومی‌سازی‌شده و درعین‌حال جهانی برای موفقیت مدیران در عرصه تعلیم و تربیت ارائه دهد.

کتاب در ۳۱ فصل سامان یافته است: بخش اول: مبانی و اصول مدیریت آموزشی: ۱. مدیریت آموزشی چیست؟ (تعریف، اهمیت و نقش آن در پیشرفت نظام آموزشی)؛ ۲. ویژگی‌های یک مدیر آموزشی موفق (ویژگی‌های شخصیتی، مهارتی و دانشی)؛ ۳. نظریه‌های نوین مدیریت آموزشی (بررسی تئوری‌های کلاسیک و مدرن مدیریت)؛ بخش دوم: برنامه‌ریزی و راهبردهای مدیریت آموزشی: ۴. اصول برنامه‌ریزی در مدیریت آموزشی (تعیین اهداف، تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی عملیاتی)؛ ۵. مدیریت تغییر و نوآوری در آموزش (چگونه تغییرات مؤثر در مدارس و مراکز آموزشی ایجاد کنیم؟) ۶. رهبران آموزشی و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک؛ بخش سوم: مدیریت منابع انسانی در آموزش: ۷. نقش معلمان در موفقیت آموزشی و چگونگی توانمندسازی آن‌ها؛ ۸. مدیریت انگیزه و بهره‌وری کارکنان آموزشی؛ ۹. ارتباط مؤثر با کارکنان، دانش‌آموزان و والدین؛ ۱۰. مدیریت تعارضات در محیط آموزشی؛ بخش چهارم: رهبری آموزشی و سبک‌های مدیریتی: ۱۱. رهبری تحولی در آموزش (چگونه یک مدیر الهام‌بخش باشیم؟)؛ ۱۲. سبک‌های مدیریتی در آموزش (مدیریت مشارکتی، دموکراتیک، اقتدارگرا و…)؛ ۱۳. هوش هیجانی و تأثیر آن در مدیریت موفق آموزشی؛ بخش پنجم: فناوری و نوآوری در مدیریت آموزشی: ۱۴. استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت مدارس و دانشگاه‌ها؛ ۱۵. مدیریت آموزش الکترونیکی و یادگیری دیجیتال؛ ۱۶. نقش هوش مصنوعی و داده‌محوری در مدیریت آموزشی مدرن؛ بخش ششم: مدیریت مالی و بودجه‌ریزی در آموزش: ۱۷. اصول بودجه‌ریزی و تأمین مالی در مراکز آموزشی؛ ۱۸. چگونه مدارس و مؤسسات آموزشی را به سمت خودکفایی مالی ببریم؟؛ ۱۹. مدیریت هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری مالی در آموزش؛ بخش هفتم: ارزیابی و بهبود کیفیت آموزشی: ۲۰. شاخص‌های کلیدی ارزیابی کیفیت در مدیریت آموزشی؛ ۲۱. چگونه عملکرد معلمان و دانش‌آموزان را به‌طور مؤثر ارزیابی کنیم؟؛ ۲۲. استراتژی‌های بهبود مستمر در نظام آموزشی؛ بخش هشتم: ارتباطات و تعاملات در مدیریت آموزشی: ۲۳. مهارت‌های مذاکره و تعامل با نهادهای آموزشی و دولتی؛ ۲۴. برندسازی آموزشی و نقش آن در جذب دانش‌آموزان و دانشجویان؛ ۲۵. مدیریت ارتباط با اولیا و تأثیر آن بر کیفیت آموزش؛ بخش نهم: چالش‌ها و راهکارهای مدیریت آموزشی در دنیای امروز: ۲۶. چالش‌های مدیریت آموزشی در دوران کرونا و پساکرونا؛ ۲۷. مدیریت بحران در مدارس و دانشگاه‌ها؛ ۲۸. چگونه با تغییرات سریع و جهانی‌شدن در نظام آموزشی سازگار شویم؟؛ بخش دهم: آینده‌پژوهی و نوآوری در مدیریت آموزشی: ۲۹. مدیریت آموزشی در قرن ۲۱: روندها و تحولات آینده؛ ۳۰. نظام‌های آموزشی موفق در جهان و درس‌هایی برای مدیران آموزشی؛ و ۳۱. چگونه یک مدیر آموزشی تأثیرگذار و الهام‌بخش باشیم؟ (جمع‌بندی و نتیجه‌گیری)

در این کتاب، سعی شده است علاوه بر تمرکز بر مهارت‌های فنی و اجرایی مدیریت، به ابعاد انسانی، اخلاقی، ارتباطی و فرهنگی مدیریت آموزشی نیز توجه شود. چرا که تجربه‌های موفق جهانی نشان می‌دهد رهبران آموزشی موفق، بیش از هر چیز، رهبران روابط انسانی، سازندگان اعتماد، و الگوهای فرهنگی هستند. اکنون ضروری است مدیران آموزشی با مهارت‌هایی نظیر تحلیل سیاست‌های آموزشی، استفاده از داده‌های عملکردی، هدایت تیم‌های آموزشی، و برقراری ارتباط مؤثر با جامعه، مجهز باشند.

این کتاب می‌کوشد تا با تکیه بر اصول علمی و تجربیات عملی، پلی میان «دانش» و «عمل» در مدیریت آموزشی باشد و مسیر رشد حرفه‌ای را برای نسل جدیدی از مدیران آموزشی هموار سازد.

کتاب «چگونه یک مدیر موفق آموزشی باشیم» نوشته دکتر حسین چناری و مریم جعفری را انتشارات دبیزش در ۲۰۴ صفحه و با قیمت ۳۰۰ هزار تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

لینک کوتاه: https://eco365.ir/xjef

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×